Fire av et mannskap på syv om bord i fiskebåten "Cistude" mistet livet da den på rent i senk av "Bow Eagle" fra rederiet Odfjell i Bergen natt i mandag.

Ble observert

Kollisjonen ble observert, men de to slo ikke alarm, men lot skipet seile videre som om ingenting hadde skjedd. Deretter benektet de at skipet hadde kollidert.

— Usannheten kom for dagen da mannskapet ble forhørt av skipets norske kaptein, opplyser direktør Ole-Johan Haahjem i Odfjell ASA til Bergens Tidende.

- Har ikke ord

Selv er han lammet etter det som nå er blitt kjent.

— De to på vakt har faktisk løyet for både kapteinen, for oss og for franske myndigheter. Jeg har ikke ord for hva vi nå føler, sier Haahjem.

Hele rederiledelsen, inkludert administrerende direktør Bjørn Sjaastad, sitter nå i krisemøte for å takle hendelsen.

Haahjem innrømmer at det som har skjedd er til stor skade for norsk skipsfarts renommé. Han har aldri tidligere hørt om noe lignende, og er svært skuffet og ikke minst forbannet på de to vakthavende filippinerne.

Administrerende direktør, Marianne Lie, i Norges Rederiforbund fastslår at det som har skjedd er dypt tragisk.

— Jeg kjenner Odfjell som et veldrevet og seriøst rederi og er sikker på at ledelsen i Bergen håndterer saken på en god og korrekt måte, sier Marianne Lie.

Uaktsomt drap

I "Cistude"s hjemstedshavn, Les Sables-d'Olonne, er "Bow Eagle" satt under rettslig etterforskning for uaktsomt drap, for å ha forlatt ulykkesstedet, og for å ha unnlatt å hjelpe mennesker i nød.

Etter ordre fra franske myndigheter, ankret "Bow Eagle" opp utenfor den franske byen Calais ved 09.30-tiden i formiddag.

Norges konsul i Dunkerque, Ola Sætren, opplyser til Bergens Tidende at representanter for fransk politi gikk om bord i skipet sammen med rederiet Odfjells representant i Duncerque og en fransk advokat som skal representere rederiet og den norske kapteinen i kontakten med den franske myndighetene.

Mest trafikkerte

Fransk presse melder om en blanding av raseri og sorg i Les Sables-d'Olonne etter kollisjonen, som kostet fire fiskere livet.

— Det er russisk rulett utenfor kysten her. Faren for kollisjon er der hele tiden. Skipsforlis kan forekomme hver eneste dag, sier en fisker i Sables-d'Olonne til nyhetsbyrået AFP.

Farvannet der kollisjonen skjedde er faktisk et av verdens aller mest trafikkerte.

Meget alvorlig

Fungerende sjøfartsdirektør, Roar Skuggedal, ser på hendelsen som meget alvorlig, og kjenner ikke til noe lignende, men vil ikke kommentere saken før det er holdt sjøforklaring og etterforskningen har klargjort hendelsesforløpet.

Ole-Johan Haahjem opplyser at rederiet allerede har bedt om sjøforklaring i Rotterdam.

— Vi har bedt om at den holdes i Rotterdam av rent praktiske grunner, siden vi ønsker å ta skipet til Rotterdam for lossing or reparasjoner.

MT «Bow Eagle» er et kjemikalietankskip på 24.728 dødvekt-tonn, bygget i Spania i 1988, og innkjøpt av Odfjell fra John Fredriksen i 1989 som et ledd i overtagelsen av hele kjemikalietankflåten i Fredriksen-systemet.

Odfjell ASA er i dag verdens største kjemikalietankrederi med en egeneiet flåte på 51 skip og 39 skip innleid.

GÅR OM BORD: Franske etterforskere og en advokat for Odfjell klatrer om bord i bergensbåten "Bow Eagle".
FOTO: SCANPIX