Under åpningen av Living, ble annonsebilag vedlagt BT og andre større aviser.

Kjeden kritiseres for at den reklamerer med åpningstilbud på «opptil 75 prosent» på nesten alle sidene i annonsebilaget. Likevel er det bare to varer som er satt ned så mye — et teppe i kunstfiber med dyremønster og stearinlys som kjøpes enkeltvis.

Forbrukerombudet er klar:

— Når det markedsføres avslag opptil eksempelvis 75 prosent vil det skape et villedende inntrykk av salgets omfang dersom det bare er et fåtall produkter som selges med 75 prosent rabatt, sier Jan Berg hos Forbrukerombudet.

— Vi bruker ordet «opptil» i teksten, så da er det ikke misvisende, mener Einar Bent Jensen, markedssjef i Kim Tvedt.

— Teppet med dyremønster, er det en vare som er innkjøpt med henblikk på denne åpningsfesten, en såkalt kampanjevare?

— Nei, dette er en vare vi har hatt.

I annonsebilaget går det frem at Living er i ferd med å etablere designvarehus i de største byene. Og dette fører til et annet lovbrudd. De kan ikke sette prisavslag i forhold til en førpris når Living er en ny kjede.

Berg og Forbrukerombudet sier dette:

— En må dokumentere at varen er solgt i den forretningen markedsføringstiltaket gjelder, og siden det er snakk om åpningstilbud kan forretningen neppe ha etablert noen førpris på de aktuelle varene.

— Prisene kommer fra Kim Tvedt. Vi har byttet navn, foretaket er det samme, påpeker Jensen.