— Vi er veldig klar over problemet, og jobber med saken. Dette gjelder vognene 204, 206 og 208. Den siste er verst, og lager mye lyd i svingene, sier teknisk sjef i Bybanen, Tom Potter.

Dersom du har tatt Bybanen og kommet på en av de tre knirkevognene, har du kanskje opplevd den gjennomtrengende knirkelyden i leddene når vognen svinger. Det høres ut som en gammel, skeiv tredør som sakte åpner seg.

Skeive moduler

Ikke akkurat en lydkulisse man venter seg i 2010 i det som skal være topp moderne, stillegående bybanevogner av tysk kvalitet. På Bybanens twitter- og facebooksider har flere brukere bedt Bybanen smøre leddene bedre. Men så enkelt er det ikke.

— Bybanevognene er oppbygd av moduler, og det er viktig at de står helt vannrett for at svingene skal gå knirkefritt. På disse tre vognene står ikke modulene helt riktig i forhold til hverandre. Det er årsaken til knirkingen, forklarer Potter.

Han forteller at det å fjerne knirkingen er et vedlikeholdsansvar til den tyske produsenten Stadler, og at tyskerne har folk i Bergen som jobber med saken.

Men det er ett problem:

— Verkstedet vårt er lite og ikke helt fullt utstyrt. Blant annet mangler vi et spor der vi kan foreta de nøyaktige målingene som vi hadde behøvd. Men vi skal klare å fikse dette problemet likevel. det er jeg trygg på, sier Potter.

D-dag: 1. november

Han tør ikke gi en dato for når knirkingen er justert vekk. Men håpet er at bybanereisene skal bli på alle måter knirkefrie 1. november, da alle vognene settes inn i trafikk samtidig.

— Det er på mange måter datoen vi åpner Bybanen for fullt. Da blir det avganger hvert sjette minutt, og vi jobber for at både det trådløse nettverket og sanntidsinformasjonen skal virke fra 1. november, sier Potter.

I dag er det trådløse nettverket bare fungerende i noen av vognene. Tavlene som skal vise neste avgang, får heller ikke såkalt sanntidsinformasjon.

De viser kun når banen skulle vært på stoppet i forhold til rutetiden, ikke reell tid dersom det oppstår forsinkelser.

Potter sier at de siste tallene viser at 99 prosent av avgangene er i rute eller er under to minutter forsinket.

Det skyldes også at Bybanen foreløpig har valgt å holde på en reisetid på 25 minutter til Nesttun, for å ha gode marginer.

Fornøyd med Bybanen? Si din mening!

KNIRKING: Det er vogn nr. 208 som er verst i følge teknisk sjef i Bybanen Tom Potter. FOTO: Sonja Ystaas.