Hvis alt går slik byråd Trond Tystad (Ap) håper, vil en ordning med gratis skyttelbusser være på plass til årets julehandel. Han utelukker likevel ikke at byens innbyggere må vente til begynnelsen av neste år før bussene er i trafikk.

Bussruten skal etter planen gå gjennom sentrum fra ByGarasjen til det midlertidige parkeringsanlegget på Nøstet. Men det er ennå ikke helt bestemt hvilken trasé bussen skal bruke.

— Det skal være en hurtigst mulig buss. Den skal ha få stopp, ett nær Galleriet, ett nærmest mulig gågaten, og muligens ett midt imellom, sier Tystad.

Det er ennå ikke bestemt om det er en eller to busser som skal kjøre.

— Med to busser kan de gå med 15 minutters mellomrom. Blir det bare én buss, kan den gå hver halvtime, forteller han.

Planen er at bussen eller bussene skal kjøre fra ni om morgenen til ni om kvelden.

Gammel idé

— Dette er en idé som flere ganger har vært vurdert, som vi nå skal gjennomføre, sier byråden. Det er flere grunner til at idéen gjennomføres nå. Etter at ByGarasjen fikk det tredje parkeringsdekket er kapasiteten mer enn god nok, og vil forskyve tyngdepunktet av de handlende fra gågaten og i retning av ByGarasjen. Og avviklingen av parkeringen på Festplassen vil også føre til mindre handel i området.

— Det er viktig for miljøet at folk handler der de bor. Men sentrum er avhengig av at noen flere enn de som bor eller jobber der, legger noen av sine handleturer til sentrum. Hvis ikke skrumper mulighetene for et levende sentrum inn, mener Tystad, og peker på viktigheten av for eksempel Fisketorget, mange kaféer og restauranter og nisjebutikkene.

Psykologi

— Når jeg snakker med folk ute i bydelene og spør hvorfor de ikke handler i sentrum, kommer det frem at det er psykologiske årsaker. De forteller meg at de ble søkk våte forrige gang de var i sentrum, eller at de fikk bot etter å ha parkert i tre minutter. Men nå er det enkelt å parkere, vi får skyttelbuss, og folk kan tenke at det er enkelt å handle i sentrum, sier han.

Tystad forteller at idéen tidligere er blitt stoppet fordi bussene blir for dyre.

To busser vil totalt koste 2,3 millioner kroner i året, ifølge Tystad. Det er med både avskrivninger, lønninger og andre driftsutgifter. Og en buss vil koste 1,2 millioner til 1,3 millioner kroner.

Håper på spleiselag

Det er inntektene fra det kommunale parkeringsselskapet som i hovedsak skal finansiere skyttelbussene. Men Tystad håper også at handelsstanden i sentrum, NSB og busstasjonen vil være med å betale noe for tilbudet. I tillegg mener Tystad det kan være mulig å tjene noe på reklame på bussene, og at Parkeringselskapet vil kunne tjene noe på økt parkering i ByGarasjen. Tystad lover at prisen for å parkere i ByGarasjen ikke skal gå opp for å finansiere de nye bussene.

— Denne idéen kom opp for flere år siden, og var sterkt støttet av kjøpmenn i sentrum. Alt som bidrar til å øke tilgjengeligheten i sentrum, er veldig positivt, sier Helge Dyrnes i Bergen Næringsråd.

FINANSBYRÅD: Trond Tystad (Arkivfoto)