Klippekort er på vei, og Skyss presser den tyske leverandøren.

Køer foran billettautomatene og kortlesere ute av drift har vært hovedproblemene for Skyss de første tre ukene av Bybanen.

Mange reisende opplever billettsystemet som unødig tungvint. Blant annet finnes det fortsatt ikke noen form for klippekort for dem som ikke tar buss og bane ofte nok til at periodekort lønner seg. De som hadde klippekort før er henvist til løsningen KontantSkyss, men da må de stå i kø på linje med dem som betaler kontant.

Lovet løsning i mai

BT skrev om misnøyen blant busspassasjerene i mai. Da lovet Skyss at et klippekort skulle være på plass i god tid før Bybanen åpnet. Det skjedde ikke.

— Vi vet at mange etterlyser klippekort, som vi kaller FlexiSkyss. Vi er fullstendig klar over at dagens løsning er knotete, og er lei oss for at det har tatt så lang tid. Men nå henger alt på vår tyske leverandør Altron, sier kommunikasjonsansvarlig Ingrid Dreyer i Skyss.

Altron har levert en versjon av klippekortet, men den mente Skyss ble for tungvint. Da måtte passasjerene selv «sjekke inn» på kortleseren ved å trykke to ganger på den.

— Vi ønsker at det skal fungere akkurat slik det gamle klippekortet gjorde – nemlig at folk kjøper 12 reiser og betaler for 10. Så kan de trekke én reise om gangen på kortleseren om bord i bussen eller Bybanen, sier Dreyer.

Dyr innkjøring

Hun sier hun har inntrykk av at klippekortet er like rundt hjørnet, men tør ikke love noe, klok av skade.

— Leverandøren har mye annet smårusk å rette på, og det er ferietid, sier hun.

Skyss har ikke tall på hvor mye penger de har tapt på at passasjerer har fått kjøre gratis på grunn av billettklusset. Langs Bybanen har Skyss ansatt over 40 hjelpere som skal veilede passasjerer frem til 23. august. Heller ikke dette vet Dreyer hvor mye har kostet.

— Men det har lenge vært i planene at vi skulle bruke ressurser på veiledning og hjelp den første sommeren. Det tar tid å venne folk til alt det nye, sier hun.