I går kveld forklarte han at han befant seg på broen da båten fikk kraftig slagside.

Han sprang da ned på dekk, og langs skipssiden etter hvert som båten sank. Sammen med et annet besetningsmedlem klarte han å klamre seg fast i baugen. Her ble han berget av et redningshelikopter.

— Han har forklart seg for politiet, og er kommet fra den dramatiske hendelsen uten fysiske skader. Losen vil selvsagt bli et svært viktig vitne for oss, når vi skal få svar på hva som gikk galt om bord på «Rocknes», uttalte skadestedsleder Tore Salvesen ved Laksevåg lensmannskontor til BT ved 02-tiden i natt.

Losen ble fraktet til Haukeland Universitetssykehus etter den dramatiske bergingen, og ønsket ikke å uttale seg til media i går kveld.

Flere loser var før ulykken bekymret over styreegenskapene på «Rocknes» og søsterskipet «Stones» i Vatlestraumen. Det bekrefter den erfarne losen Alf Ove Austevoll (60). Kvelden 27. november i fjor var Austevoll, som er stasjonert ved Viksøy Losstasjon, på vei sørover i Vatlestraumen, som los om bord på «Stones».

Han svingte til babord gjennom Vatlestraumen. Da han skulle svinge til styrbord for å seile sørover i strømmen lystret ikke skipet roret. Austevoll trodde han skulle ende i fjellet før han fikk kontroll over skipet.

Austevoll mener rorsystemet på de to søsterskipene ikke er som det skal være. Det viser seg under vanskelige forhold og spesielt i Vatlestraumen.

— Vi er flere som har vært utsatt for å ha problemer med at de ikke lystrer roret, slik de skal gjøre, sier Austevoll.

Tidligere samme dag i november i fjor hadde Austevoll vært los om bord i «Rocknes». Da var strømforholdene enklere enn om kvelden, og «Rocknes» passerte Vatlestraumen uten vansker.

Men til tross for manøvreringsproblemene har Austevoll liten tro på at en slik svingemanøver kan føre til at lasten - et lasterom fullt av stein - har forskjøvet seg og at det kan ha ført til havariet i går.