— Situasjonen var ellers ikke unormal på broen, og skipet hadde ingen tekniske problemer så lenge losen var om bord, sier distriktssjef John Erik Hagen ved Kystverket Vest.

Loset entret det kypriotiske lasteskipet i Årdalstangen, sammen med to losaspiranter. Seilasen ut Sognefjorden var normal. Skipet skulle nordover til Murmansk, men tok den ordinære ruten sørover øst for Fedje for å sette losen av.

— Losen og losaspirantene gikk av litt tidligere enn vanlig på grunn av grov sjø, sier John Erik Hagen.

Kokken om bord hadde skadet seg, og ble også med losskøyten til land på Fedje for å få legebehandling.

Rekonstruksjon av skipets seilas viser at farten var åtte-ni knop i Fedjeosen. «Server» fikk beskjed om å holde en ren vestlig kurs. Trafikksentralen hadde kontinuerlig kontakt med kapteinen.

— Folkene på trafikksentralen så at kursen ikke var ren vestlig, og ga kapteinen beskjed om det. Han svarte imidlertid at kursen til skipet var rett mot vest, sier Hagen.

Trafikksentralen registrerte så at han skipets fart sank til rundt tre knop.

— De snakket sammenhengende med kapteinen de fire-fem siste minuttene før skipet drev på land. I denne samtalen nevnte han ingenting om tekniske problemer om bord, sier distriktssjef Hagen.

Klokken 1825 fredag kveld var grunnstøtingen et faktum.

LESERBILDE