Krimteknikere fra politiet og havariinspektører brukte i går lang tid på å undersøke en om lag ti meter lang vaier, som ble funnet omtrent 100 meter fra det knuste helikopteret.

— Vi ser noen merker på vaieren, så vi skal se nærmere på denne. Merkene viser at det har vært kontakt mellom vaieren og helikopteret, men om det er som følge av ulykken vet vi ikke, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Øyenvitner har forklart at vaieren, som hang under helikopteret, kom inn i halerotoren.

Fant ikke lodd

Etter å ha transportert bygningsmaterialer til den nye stolheisen på Bavallen hele torsdag, var pilot Olav Skeie og Inge Grevle på vei tilbake til Bømoen flyplass da ulykken skjedde.

— Etter det vi har fått opplyst var det ikke last på vaieren, sier havariinspektør Nørstegård.

Flere helikopterpiloter BT har snakket med, sier det er vanlig at helikoptre uten last bruker et lodd for å holde lastevaiere trygt unna helikopterets rotorer.

— Våre flygere bruker alltid et tungt lodd når de kjører med lasteline. Dette er standard utstyr, sier Lars Kveen, daglig leder i Helikopter Utleie til BT.

— Var det lodd på vaieren?

— Jeg kan ikke utelukke det, men vi har ikke sett noe lodd, sier Nørstegård.

I 16.00-tiden i går ble det sammenklemte helikopteret fraktet bort fra krasjstedet. Da hadde Havarikommisjonen sammen med flere politimenn møysommelig lett rundt hele ulykkesstedet.

Rotor brukket i to

Det er ikke uvanlig at Havarikommisjonen bruker over ett år på å fastslå årsaken til fly- og helikopterulykker.

Det vil derfor gå lang tid før man har et sikkert svar på hva som gikk galt i ulykken som drepte to mennesker.

Øyenvitneskildringer og skader på helikopteret gjør imidlertid at Havarikommisjonen nå fokuserer på vaieren som en mulig årsak til det fatale krasjet.

— Halen knakk av helikopteret før det krasjet, sier øyenvitne Lars O. Opkvitne.

Dette stemmer med at halepartiet ble funnet et godt stykke fra selve helikopteret.

Halerotoren var også brukket i to, og ble funnet på to ulike steder. Piloter BT har snakket med, trekker frem muligheten for at vaieren kan ha truffet rotoren og knekt den i to. Dette vil igjen ha kunnet føre til så store vibrasjoner i halepartiet av helikopteret, at det kunne brekke av.

En annen teori er at den ti meter lange vaieren rett og slett har viklet seg inn i rotoren. Lastefestet er under cockpiten på helikopteret, som totalt bare er ti meter langt.

— Vi kan ikke utelukke at vaieren har viklet seg inn i rotoren, sier Nørstegård.

Etter at jord og gress ble fjernet fra vaieren, kunne man se tydelige skader på den. Enkelte steder var vaieren bøyd, og teknikere tok flere bilder av kutt i vaieren for å sikre bevis.

BRUKKET I TO: Halerotoren var brukket i to deler, som ble funnet på to ulike steder et stykke fra det krasjede helikopteret.
Lillebø, Jan M.
SKADER I VAIER: Skader og kutt i denne vaieren, sammen med vitneobservasjoner, kan tyde på at den kan ha vært årsaken til det fatale helikopterstyrtet på Voss. Vi kan ikke utelukke at vaieren har viklet seg inn i rotoren, sier havariinspektør Tor Nørstegård.
Lillebø, Jan M.