— Alle språkgrupper i Bergen bør prøve på noe lignende, sier lørdagsskolens leder Dhayalan Velauthapillai til Bergens Tidende. Tamilenes erfaring er svært gode. De bidrar gjerne med tips og gode råd. Helt stille var det i gymnastikksalen på Møhlenpris skole da vi listes oss inn i går ettermiddag. Elever fra femte til tiende klasse satt fordypet over tentamen i tamilsk språk. Over hele Europa, samt i USA og Canada, ble den gjennomført i går.

— Dette var gøy og ikke så veldig vanskelig, synes Thamayanthi.

Jobber utradisjonelt

134 tamilske barn og ungdommer samler seg hver lørdag mellom 9.30 og 17 til lørdagsskole på Møhlenpris skole. Her jobbes det utradisjonelt.

Barna leker med strøm og vann opplever fysikken på en artig måte. Mye av opplegget foregår i grupper. Det er ganske sosialt og gir også barn og unge nye venner. Dans og tamilsk lek står og på programmet.

— Her kan vi spørre om alt i vi ikke forstår i norsk, matematikk og fysikk. De sosiale samværene gjør det også ganske trivelig, sier Nishanthi Thiyagarajan og en av guttene i klassen. Begge går i videregående skole og skryter av lærerne. Dyktige og utholdende er de. Ungdommene synes det er flott at de bruker fritiden på lørdagsskolen.

Mange dyktige tamiler er kommet til Bergen gjennom årene og jobber i dag ved universitetet, i helsevesnet, næringslivet eller i kommunen. Noen ganger drar de elevene fra lørdagsskolen med til sin arbeidsplass for å vise dem faget i praksis.

Innvandrerer sliter

Innvandrerbarna sliter i skolen. Tre ganger så mange minoritetsbarn sliter med å få med seg innholdet i undervisningen i den vanlige skolen, viser en ny undersøkelse fra Oslo som ble offentliggjort i Dagsavisen fredag. Hele 55 prosent av minoritetsbarna sitter igjen med liten kunnskap om stoffet lærerne har gjennomgått, mens bare 19 prosent blant etnisk norske barn sliter med det samme. Tidlige nederlag sliter på barna.

— Vi har lenge vært klar over problemene innvandrere møter i norsk skole. Mange sliter med språket og blir lett anonyme i klassen. Når flere barn går opp en eller to karakterer i flere fag på grunn av lørdagsskolen, ser vi at vi satser riktig, sier Dhayalan Velauthapillai.

Språk nøkkelen

Språket er nøkkelen. Ved å kombinere undervisning i norsk og tamilsk kan lærerne hjelpe barna bedre med ulike utfordringer i forskjellige fag. De gir også foreldrene innsikt i hvordan de bedre kan hjelpe sine barn.

— Nå utvider vi og tilbyr mødrene undervisning i norsk og IT mens barna er på lørdagsskolen. Da kan også de lettere integreres i Bergen, tror Dhayalan Velauthapillai.

TENTAMEN: Anne Ranjani Sri Sunderalingam spør Sinthuja Samuel om hun har forstått oppgaven rett. <p/>FOTO: HELGE SUNDE