Like før klokken ti i går eksploderte en industritank på tankanlegget i Sløvåg. Få meter fra eksplosjonen sto Ørjan Haaland og kollegaen Trond Bjelde.

De to har jobbet med å sikre fjellveggene rundt anlegget i en måned. I går var deres siste dag på jobb. Den fikk en dramatisk start.

— Tanken rett ved siden av oss gikk i luften. Vi var bare 40 meter fra den og kjente et enormt trykk. Så løp vi, sier Ørjan Haaland.

Enorm flamme

Det var ingen andre enn de to fjellsikrerne som befant seg inne mellom oljetankene. Et kraftig smell var det eneste forvarselet de fikk om den eksplosjonsartede brannen.

— Tiden står stille. Du tenker ikke, du bare løper, sier Haaland.

De to løp alt de orket bort fra tankene. Bak dem sto flammene flere titall meter opp i luften. Tankområdet ble raskt tettet med svart røyk.

— Flammen som sto opp fra den ene oljetanken, var enorm. Den sto mange meter oppover. Taket fløy av gårde og landet i sjøen et sted, sier Haaland.

De to kom seg i sikkerhet på kaiområdet like ved eksplosjonsstedet. Der sto det allerede fem-seks andre. De fleste som arbeider på anlegget befant seg i en arbeidsbrakke i nærheten da det smalt. Alle ble etter hvert fraktet bort i privatbiler.

- Full fyr i tankene

60 meter unna tankene som eksploderte, låtankskipet M/T «Karen Knudsen», med 26 mann om bord. Skipet var gått inn til Sløvåg for å reparere en propell. Litt over klokken ti smalt det.

— Hele skipet rystet kraftig. Alle om bord kjente det godt, forteller kaptein Norvald Hauge.

Selv satt han på kontoret da det smalt. Han kom seg opp på broen, og så at det var full fyr i tankene. Flammene sto 60-70 meter opp.

Mellom brannen og skipet lå en annen, stor tank. Mannskapet om bord på «Karen Knudsen» fryktet at også den ville gå i luften.

— Den var kanskje 40 meter unna oss, så vi måtte komme oss vekk. For å spare tid kuttet vi fortøyningen og gjorde oss klar til å forlate kai, forteller Hauge.

Mens de ventet på taubåt fra Mongstad som skulle trekke dem fra land, satte skipet vannpumpene mot flammene.

— Det var en intens varme. Når du står innendørs på broen med lukkede dører og likevel kjenner varmen godt, da er det hett, sier kapteinen.

Kaptein Hauge er glad for at vindretningen førte den tette, svarte røyken inn over land i stedet for mot båten.

— Dersom den andre tanken også hadde gått i luften, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Det kunne blitt ganske prekært, sier han.

Supplybåter slukket ilden

— Vi og flere supplybåter lå utenfor Hydro-basen på Mongstad. Så hørte vi et voldsomt brak, og så at det var full fyr i Sløvågen, sier Geir Napsøy, kaptein på «Skandi Admiral».

Da Napsøy så flammene i Sløvåg, ga han full gass. Ved kaien lå allerede «Karen Knudsen».

— Det var det full panikk. Båten fikk fikset noen propeller og hadde ikke motorkraft, forteller Napsøy.

De gikk bak tankbåten og begynte å sprute vann mot flammene. Sammen med supplybåten «Bourbon Surf» og taubåten «Baut» var det kaptein Napsøy og hans besetning som sto for slukkingen.

— Da brannvesenet kom med en ferge, var brannen så å si slukket. Det var vanskelig også for dem å komme til på grunn av all røyken som drev mot land, sier Napsøy.

Kapteinen tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om supplybåtene ikke var i nærheten.

— Brannbilslanger blir bare hageslanger i forhold. Kanonene vi har sender ut 1000 liter i sekundet, sier han.

REDDET FRA BRANNFELLE: Ørjan Haaland (24) fra Askøy og Trond Bjelde (32) fra Arna sto 40 meter fra oljetanken som gikk i luften i Sløvåg ved ti-tiden i går. Tiden står stille. Du tenker ikke, du bare løper, sier Haaland.
Rune Nielsen