• For oss er det som å selge melk og brød, forteller salgs- og markedssjef Merethe Sarris i Kondomeriet. Det er bare en forskjell: Å selge sex-leketøy er mer lønnsomt.

De tre erotiske butikkene Kondomeriet, Beate Uhse og Paradise Bergen melder om gode resultat og god fortjeneste på produktene de selger.

Først og fremst på grunn av at etterspørselen øker kraftig. Men også på grunn av at det er svært få som går fra butikk til butikk for å sammenlikne priser.

— Undersøkelser vi har gjort viser at kundene er veldig lite opptatt av pris, sier Sarris.

Hun er medeier og sitter i ledelsen for landets største erotiske butikkjede: Kondomeriet.

Kjeden har syv butikker i Norge, og driver tre selv. I tillegg driver de internettsalg, engrosvirksomhet og arrangerer homeparties.

I fjor nådde omsetningen 33,5 millioner kroner. Resultatet før skatt ble 6,6 millioner kroner. Sarris forteller at butikken i Bergen, som har holdt åpen i 13 år, tjener penger. Hun vil ikke fortelle hvor mye.

Hva overskuddet er, vil heller ikke Kjell Erik Olaisen si. Han eier butikken Paradise Bergen, og har holdt til i byen i fem år. De siste tre årene har driften gått med overskudd.

— Vi solgte for over to millioner kroner i Bergen i fjor. Overskuddet var på flere hundre tusen kroner, sier han.

For om lag ett år siden åpnet den mest omstridte butikken i Bergen i gågaten. Det tyske sex-konsernet Beate Uhse åpnet fire butikker i Norge samtidig.

— Vi forventet ikke overskudd i løpet av de første tre årene. Men det går bedre enn vi trodde, forteller daglig leder Mayken Mangen i Beate Uhse AS.

Heller ikke hun vil gå inn på de konkrete tallene per butikk. Selskapet brukte om lag ti millioner kroner på de fire butikkene.

— Vi tjener penger i dag, men det er ikke noe en blir millionær på.

— Hvordan vil du beskrive konkurransen i markedet?

— Konkurransen er tøff. Det er åpnet veldig mange butikker det siste året. Men det hever bare kvaliteten. Før kunne du selge hva som helst. Folk kom ikke og klaget uansett, sier hun.