Semitraileren er lastet med en kran som skal ned til industriområdet på Hegreneset i Sandviken.

I ettermiddag kom en redningsbil for å forsøke å få løs den fastkjørte spesialtransporten.

— Det er ikke mulig å rygge den, så nå løfter Viking redningstjeneste bilen rundt svingen slik at den kan kjøre ned på industriområdet, sier avdelingsingeniør Arvid Aasen i Statens vegvesen som befant seg i Hegrenesveien i 13-tiden.

Stått fast siden i dag tidlig

Da Tore Steinsland var på vei til jobb klokken 8 i dag tidlig sto sjøføren allerede fast og kom seg verken frem eller tilbake.

— Det går såvidt an å passere med personbiler forbi spesialtransporten, men lastebiler og varebiler har ikke mulighet til å passere, sier Steinsland.

Lastebilen er for lang til å klare svingen ned til industriområdet. Sjåføren har på eget vis merket trekkvognen med et skilt som indikerer at det er spesialtransport.

«Long last» står det i fronten på trekkvognen.

Kran til oljeplattform

  • Jeg fikk høre at den er 25 meter lang, mens det er mulig å passere med maksimalt 22 meter lange kjøretøy, forteller Steinsland.

Den utenlandske semitraileren var på vei til Bergen Group Dreggen da den kjørte seg fast.

Ved bedriften får bt.no opplyst at den er lastet med en kran-jib som skal fraktes ut til en oljeplattform.

Ifølge folk på stedet skal trekkvogn og henger være 25 meter, mens det er mulig å passere med maksimalt 22 meter lange kjøretøy.

Venter på berging

Kjetil Melvik som jobber i Bergen Group Dreggen forteller at vogntogsjåføren er fortvilet.

— Han sitter på kontoret og tar en kopp kaffe for å forsøke å roe seg ned. Han snakker lite engelsk og er fortvilet over at han kommer verken opp eller ned.

En bergingsbil er på vei for å forsøke å trekke spesiallasten ut av knipen.

— Det kommer en bil for å trekke ham bakover. Nå bare spinner han og kommer seg verken opp eller ned, sier Melvik.

Siden ingen av lastebilene som skal levere varer kommer seg ned til industriområdet, kjører en truck i skytteltrafikk forbi for å få lasten ned til industriområdet.

Krever dispensasjon

Både politi og Statens vegvesen kom til stedet for å vurdere om sjåføren hadde papirene i orden.

— Det er en spesialtransport, og når den er over 20 meter kreves det dispensasjon. Kjøretøy over 23, 5 meter må ha både tillatelse og følgebil. I noen tilfeller kreves også politieskorte. Sjåføren hadde dispensasjon til å være opptil 29 meter lang og han er under denne grensen, sier avdelingsingeniør Arvid Aasen i Statens vegvesen.