JON TUFTO jon.tufto@bergens-tidende.no

Studentene blir tilbudt et nytt rabattkort, og for å få fordeler som «stamkunde», må de kjøpe en halv liter brus til hver eneste middag.

Tilbudet omfatter kun brus fra Coca-Cola company, som Coca-Cola, Fanta og Sprite.

— Vi selger allerede mye Cola, og vet at dette er et populært produkt hos studentene. Derfor tilbyr vi nå en middagspakke hvor brus fra Coca-Cola inngår. Andre samarbeidspartnere ble ikke vurdert, sier direktør Egil P. Pedersen ved Studentsamskipnaden i Bergen (SIB) til Studvest.

- Ikke lokk med sukker Brustilbudet faller i dårlig jord hos ernæringseksperter.

— SiBs argumenter tyder på at de har lagt seg langflate for kommersaliseringen, sier Thomas Tangen, informasjonssjef i Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF), til studentavisen.

— Hver enkelt student må regulere sitt eget sukkerinntak, men det er ikke studentkantinens oppgave å lokke og legge opp til usunne matvaner. SiB må kunne klare å tilby samme middagspakke med farris, juice eller vann, fremholder Tangen overfor Studvest.

Brus for 1.6 millioner Studentsamskipnaden i de fire universitetsbyene har en felles avtale med Coca-Cola company. Avtalen gjelder ut 2002. I fjor tjente SiB om lag 1.6 millioner kroner på salg av alle typer mineralvann, inkludert brus fra Coca-Cola company, opplyser SiB til Studvest.