Nadina Bouhlou og Kaspar Synnevåg

Den siste tiden er det fremmet sterke påstander om metodene utesteder i hovedstaden bruker for å lokke til seg til seg pengesterke gjester. Under dagens sending av BTV Lørdag kommer det frem at også bergenske nattklubber lokker med champagne, kjendiser og innleide modeller.

— Modeller blir betalt av utesteder bare for å komme dit, drikke og feste, forteller fotomodell Anniken Johnsen. Hun er en av flere modeller BTV har vært i kontakt med som forteller om Ibiza-lignende tilstander på bergenske nattklubber.

— Våre kunder ønsker å oppleve luxus, vi gir dem en smak av det gode liv ved å selge champagne og legge opp til at det er vakre mennesker på utesteder, sier Kaare Bottolfsen, direktør for KJS Servering, som driver blant annet Mood og Contra i Bergen. Han avslører samtidig at Mood har delt ut VIP-kort til fotomodeller fra Modellhuset, i kombinasjon med rabattordninger. I reportasjen fra BTV Lørdag innrømmer også utestedet Felize at de har leid inn modeller som menger seg med gjestene, men da i forbindelse med temafester der modellene er stylet for å skape en spesiell atmosfære.

— Bransjen er blitt overetablert i Bergen, det er for få kunder, og konkurransen er så høy at utestedene nå må bruke stygge midler for å klare seg. Dette er å bruke mennesker, og innleide modeller minner mest om lokkejentene man ser utenfor barer på Ibiza og Aiya Napa, sier Djevat Hisenaj, leder i Hordaland for Hotell- og restaurantforbundet.

Modeller og champagne skal holde på gjestene på utestedet Feliz.
btv