Mens Transportarbeiderforbundet forhandlet frem avtaleverket for førerne av den nye Bybanen, meldte førerne seg inn i Fagforbundet der trikkeførere og vognførere i Oslo også er organisert.

Siden har de stått i foreningen uten egen avtale med arbeidsgiver.

Nå er visst ikke dette godt nok lenger, og det misliker jeg noe så kolossalt!

I går skulle det hele avgjøres i Sekreteriatet i LO. Der samles forbundslederne for å avgjøre vanskelige saker.

Men så ble saken utsatt til neste mandag.

Hadde kontroll, men

— Jeg hadde sondert litt og funnet ut at vi hadde flertallet på vår side med god margin, sier Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet, mannen med avtale men uten medlemmer.

I dag fikk han beskjed om at saken er utsatt til over jul, noe som har fått ham til å ane at det kanskje ikke går hans vei likevel.

Fjord 1 Partner er selskapet som er arbeidsgiver for bybaneførerne. Siden selskapet er medlem av NHO, var det naturlig at Transportarbeiderforbundet ble motpart, mener Hansen.

— Det har vært slik i årtier i LO at Fagforbundet tar seg av offentlig sektor og vi privat. Nå er visst ikke dette godt nok lenger, og det misliker jeg noe så kolossalt, slår han fast.

- Sterkere forbund

Bybaneførerne ønsker å være i Fagforbundet sammen med vognførere i Oslo.

— Skal vi lage nytt kapittel i Bussbransjeavtalen? Det er ikke det vi trenger for å bygge opp en ny bransje, sier tillitsvalgt for fagforbundet i Bybanen, Jan Erik Hagen. Han tenker på at baner kan komme i flere byer i Norge.

Han sier det er uheldig at dette har fått foregå over så lang tid og mener det er rart at LO har latt det vare så lenge.

— De slåss på toppene. Nå smører vi oss med tålmodighet og venter og ser.

- Regner dere med å få en bedre avtale om Fagforbundet får slippe til?

— Det er klart at det er et sterkere forbund, men vi vil også komme inn i et større fagmiljø sammen med kolleger fra Oslo og kanskje andre byer.

Bør fagforbundet få forhandle for sine medlemmer? Si din mening i feltet under.