Et bedre liv

Et av disse virkefeltene er skolens arbeid når det gjelder internasjonalt solidaritetsarbeid. I samsvar med IOGTs ideologi, som fremmer brorskap og fred, har elevene ved ÅF de siste 20 årene drevet sine frivillige humanitære hjelpeprosjekt. Skolen har, ved økonomisk, materiell og medisinsk støtte, hjulpet 150 psykisk utviklingshemmede barn i Bulgarsk Makedonia til et bedre liv. I Guyana i Sør Amerika har skolen samarbeidet med Verdens Helseorganisasjon om vitale forsyninger til og deltagelse i bistandsprosjektetet ”Hopeful Steps”. I Botswana har ÅF bygget deler av et rehabiliteringssenter for funksjonshemmede i landsbyen Mochudi. På Sri Lanka er skolen samarbeidspartner med bistandsorganisasjonen FORUT. Her bygges et undersvisnings— og ungdomssenter i Negombo.

Dette senteret vil også gi opplæring til kvinner som ennå ikke har lært å lese og å skrive. ISA elevene deltar årlig i dugnads- og feltarbeid og jobber skulder ved skulder med den lokale befolkningen.

Utrettelig pågangsmot

Dette er svære oppgaver for den lille skolen i utkantsprovinsen; Hylkje, men dette faktum skremmer ikke skolens elever. Med en tro som flytter fjell og et pågangsmot som knekker all motstand, gyver de på – år etter år.

Nå er de på an igjen. Klassen for Internasjonalt Solidaritetsarbeid (ISA) leder an og organiserer resten av skolens elever til innsamlingsaksjon, i Bergens smitt og smau. Dette skjer lørdag 6. desember. Da vil også du få anledning til støtte et jordnært bistandsprosjekt som er befriende fjernet fra alle byråkratiske hindringer, og hvor pengene følger de opprinnelige intensjoner mot realisering av elevenes drømmer om et bedre liv for andre.

Fra Botswana til Sri Lanka via Australia

  • Å få jobbe med denne klassen og på denne skolen er noe av det beste som har skjedd med meg i mitt voksne liv.

Siri Sandberg har i flere år drømt om å få bli lærer ved Åsane Folkehøgskole sin U-landslinje (ISA). I 2001 var hun selv elev på linjen og opplevde et usedvanlig meningsfylt år. Den gangen bygget ISA et hjem for psykisk utviklingshemmede barn i landsbyen Mochudi. Hun hadde feltarbeidet sitt her og levde som ”datter” i sin afrikanske familie.

— Etter at jeg forlot ÅF som elev følte jeg at jeg måtte utdanne meg innenfor det feltet jeg hadde fått en smakebit av. Derfor reiste jeg til ”La Trobe University” i Australia. Der studerte jeg og tok mine eksamener i internasjonalt arbeid og utviklingsstudier. Under oppholdet i Australia reiste jeg endel i Thailand, Indonesia, Singapore og Malaysia, og i en periode var jeg ansvarlig for ANSA sitt Thailandsprosjekt.

— Under oppholdet i Australia ble jeg spesielt opptatt av den aboriginske befolkningen som lever i et rikt industriland under de samme forhold som om de skulle bo i den tredje verden.

— Samlet har disse erfaringene kvalifisert meg til drømmejobben. Nå er jeg kollega med min gamle lærer, som styrket interessene mine og bidro til dette yrkesvalget.

— Jeg ble ekstra glad når jeg på tirsdag leste i Bergens Tidende at den økonomiske verdenskrisen ikke ser ut til å rokke ved folks omtanke for andre og at givergleden er det siste vi gir opp. Dette lover bra for innsamlingsaksjonen vår på lørdag, sier Siri Sandberg ivrig og smilende.

Begeistringen og innsatsen kjenner ingen grenser. Foto: Ketil Hofslett
Gleden var stor da undervisningssenteret i Negombo ble åpnet i vår. Foto: Ketil Hofslett
Ketil Hofslett
Siri Sandberg er tilbake som ny inspirator ved Åsane Folkehøgskole. Foto: Ketil Hofslett
Elev Kristin Steffensen gir alt for den gode saken. Foto: Ketil Hofslett