Det som kunne ha vært Andreas' store dag, ble i stedet en gedigen nedtur. Da de andre i klassen ICA (Intercontinental A) junior kjørte finale, satt han nedslått i mekketeltet.

— Jeg forsto fort at pluggen var gåen, og følte meg helt hjelpeløs, sier Andreas trist.

NMK Bergen-kjøreren har vært forfulgt av uflaks. Norgescuprunden på Eikås i helgen var tredje løp på rad der småting ødela for en plassering i toppen.

I ett løp eksploderte clutchen, og i et annet brakk styrestangen. Begge deler skjer meget sjelden.

Dårlig start

Norgescuprunden startet ganske dårlig for Andreas. I første innledende ledet han med en halv runde, men en misforståelse gjorde at han kjørte ut en runde før slutt. Dermed endte han helt nede på 13. plass.

— Jeg tenkte «for et fjols», men måtte ta det med et smil, jeg kunne ikke skylde på mekanikeren, flirer Andreas.

Til tross for den dårlige starten ga han ikke opp. I andre innledende kjørte han seg rett opp til toppen og sørget for at han fikk starte som nummer fire i prefinalen.

Da også prefinalen endte med seier, lå alt til rette for finalen der han kunne ha kjørt ut som nummer en - om bare karten hadde startet.

— Jeg viste i alle fall konkurrentene at formen er på topp, understreker Andreas, som om to uker drar til Klepp for å kjøre i Sør-Vest-cupen.

Dyrt å satse

ICA junior er en internasjonal klasse, og Andreas satser hardt på sporten sin. Det krever utrolig mye å henge med i toppen.

— Det koster 250.000 kroner i året hvis man vil ligge blant de ti første. Men man kan ha det utrolig gøy på lavere nivå for kun 20.000 kroner i året, forteller pappa Åge Bakkerud.

Han er en av to mekanikere som følger Andreas på løp. Svein Lie, som begynte å kjøre selv i 1989, er teamets andre mekaniker. Andreas drar ofte til Haugesund, der Lie kommer fra, for å teste nye motorer og karter.

— Det er alltid noe nytt som er bedre, og for å vinne løp, må du ha det, forklarer Andreas.

Karten hans er som en liten formel 1-bil. En rekke smådetaljer kan justeres slik at karten blir optimal i forhold til banen og forholdene. Værskifter betyr gjerne en halvtime med knallhardt arbeid for å justere.

Før hvert eneste løp blir karten skrudd helt fra hverandre slik at hver eneste del er sjekket. Derfor er det ekstra surt når noe utenfor kontroll, som plugger, ryker.

— Dette har vi aldri vært ute for før, sukker pappa Åge.

Rallycrossdrøm

Andreas begynte å kjøre det året han fylte ti. Martin Schanche var det store idolet, deretter tok Petter Solberg over. Gokart var det eneste med fire hjul som gikk litt fort og som Andreas hadde lov til å kjøre.

— Onkelen min kjører rallycross. Målet er å bli mye bedre enn ham, smiler Morvik-gutten.

Derfor kjørte han og resten av teamet 23.000 kilometer i fjor for å komme til og fra løp. Det tilsvarer nesten fire kjøreturer til Spania og tilbake.

Hjemme på Morvik blir det mange armhevinger og joggeturer. I tillegg trener Andreas kickboksing for å holde formen helt på topp.

— Det er utrolig tungt å kjøre en kart uten demping, for det rister sånn, påpeker Andreas, som gjerne tilbakelegger ti mil i løpet av en konkurransehelg.

Drømmen hans er å kunne kjøre rallycross og tjene penger på sporten.

— Det aller beste er når du ligger i tet og ser at de andre ikke har noen sjanse, men at de stresser for å ta deg igjen. Da kan du bare dra fra, og når du kjører over målstreken og innser at du har vunnet, så er det bare utrolig herlig, smiler 15-åringen.

Interessert i motorsport? Ta kontakt med Eikås motorsenter.

Kim Eikefet
Kim Eikefet
Kim Eikefet
Kim Eikefet
Kim Eikefet