— Det er spesielt å diskriminere på bakgrunn av hvor lenge du har hatt lappen. Har du tatt sertifikatet, har du tatt det, sier Frps Bård Hoksrud.

Han sitter som en av nestlederne i Stortingets transportkomite.

Forslaget fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa går ut på å doble prikkbelastningen for unge sjåfører.

— I antall tror jeg andre grupper kjører vel så fort. Jeg mener vi heller må gjøre mer på opplæring. Å lage en regel som i stor grad rammer de unge, fungerer dårlig. Vi må ha en annen tilnærming, sier Hoksrud.

**Les også:

— Ikke likhet for loven**

Ønsker flere midtdelere

Høyre-leder Erna Solberg er derimot litt på glid. Men bare litt.

— Vi er ikke veldig begeistret. Det kan hende det vil være til hjelp, men kanskje finnes bedre mellomløsninger, sier Solberg.

Hun vil heller at nye sjåfører med prikker blir innkallet til en ny runde med opplæring.

— Jeg tror det er mer virkningsfullt enn å ta fra dem sertifikatet, sier Solberg.

Både hun og Hoksrud mener mer til midtdelere på ulykkesbelastede strekninger er noe av det viktigste å bruke penger på.

— Og synlig politi på kveldstid, på ulykkesutsatte veistrekninger. Det er effektivt. For å si det slik: Det er mer effektivt å gi en ungdom en bot på 3000 kroner, enn en middelaldrende mann med stor bil, sier Høyre-lederen.

**Les også:

— Vi var udødelige**

- Hvorfor straffe mer?

Mens Frp tradisjonelt har vært for å heve strafferammene for forbrytelser i straffeloven, er holdningen annerledes til veitrafikkloven.

— Vi har ikke sett behovet for å øke straffene på veitrafikkloven. Hvorfor skal man straffe mer? Vi må ha en helt annen tilnærming, med tiltak vi vet gir positive effekter, sier Hoksrud.

Han tenker blant annet på såkalte trafikksikkerhetsanlegg. Et slikt finnes i Stavanger, med bråstopp-simulasjon og testbiler.

— De gir langsiktige resultater. Heller tiltak som er positive, sier Hoksrud.

Bør det finnes andre regler for unge sjåfører? Diskuter her.