Lørdag 24. mai klokken 13.45.

Kristian Nødtvedt (51) er på vei nordover mot Voss, for å besøke sin far på sykehuset. Det er tørt på veien, en nydelig sommerdag, og Hotel California spilles på radioen idet Nødtvedt passerer Mønshaugen på Rv 13.

Så skjer det. I 80-sonen noen kilometer sør for Vossevangen legger plutselig en møtende bil seg ut i hans kjørefelt.— Jeg tror ikke jeg rakk å ta foten av gasspedalen, engang, sier 51-åringen.

- Sjekket om kroppsdelene var der

Når han kommer til seg selv igjen, står bilen hans på tvers i veibanen. Airbagen er løst ut. Det svir i brystet.

KNUST: Slik så bilene ut etter frontkollisjonen.
PRIVAT

— Jeg må ha vært vekke lite granne, det gikk fryktelig fort. Jeg vet ikke hvorfor jeg reagerte sånn, men jeg var nesten på gråten.Nødtvedt løsnet sikkerhetsbeltet og gikk ut av bilen, mens tankene fôr gjennom hodet.

— Jeg regnet ikke med å ha kommet særlig godt ut av dette. Jeg sjekket kroppen, om alle delene var der.

- Flaks at jeg lever

Det var de. Bortsett fra smertene i brystet, høyre håndledd og en fot, hadde han ingen skader.

51-åringen ble sendt til sykehuset, hvor han hadde tenkt seg i utgangspunktet denne lørdagen, for å besøke sin far som hadde operert.

— Det endte med at han måtte besøke meg, sier 51-åringen og ler.

Dagen etter ble han skrevet ut.

— Det er bare flaks at jeg er i live. Det sier både politiet og legene. Jeg kastet krykkene etter en dag. Det er helt utrolig, egentlig, sier Nødtvedt.

- Jævlig opplevelse

Raskt etter ulykken kom han til å tenke på kameraet han hadde på dashbordet da ulykken skjedde. Han hadde nylig kjøpt det i Korea, hvor han jobber.

Mandag hentet han det ut fra vraket og koblet det til datamaskinen hjemme. Nødtvedt så gjennom videofilene som viste bilen hans nærme seg Voss. Så kom smellet.

UTSKREVET: Dagen etter frontkollisjonen ble Kristian Nødtvedt (51) skrevet ut fra sykehuset. - Jeg hadde fått rimelig mye smertestillende på dette bildet, sier Nødtvedt. Han mener det må bli påbudt med slike kamera som han har i biler. - Det hjelper jo. Her går det klart frem hva som skjedde.
PRIVAT

— Det var en rimelig jævlig opplevelse å se det igjen. Jeg har sett det mange, mange ganger. Fin musikk, fin vei, fin sommerdag, og på ett sekund snur alt seg. Det er ikke behagelig, sier han.Dersom han hadde hatt en mindre bil, frykter Nødtvedt at ulykken kunne endt mye verre.

Både Nødtvedt og føreren av den møtende bilen var alene i bilene da ulykken skjedde.

— Jeg har ikke snakket med føreren av den andre bilen siden ulykken. Jeg håper det går bra med vedkommende, sier Nødtvedt.

Ingen mistanke om promille

Politiet kom raskt til stedet, sammen med helsepersonell og brannvesen.

De opprettet sak etter ulykken, og kun få etterforskningsskritt gjenstår før de sender saken over til påtalemyndigheten.

Det er ingen mistanke om promillekjøring.

— Juristen vil ta stilling til om sjåføren i den møtende bilen har opptrådt tilstrekkelig aktsomt, eller om vedkommende skal få en reaksjon, sier politiførstebetjent Jostein Skeie ved Voss lensmannskontor.

Føreren av den møtende bilen ønsker ikke å kommentere saken overfor BT.

Mange dør i møteulykker

Ulykken i Voss sist helg endte til alt hell uten alvorlige personskader.

— Det var stygge skader på bilene. Det går etter forholdene bra med dem begge, med tanke på den kraftige smellen de har hatt. De har nok kjørt biler som har tålt dette, og vært heldige, sier Skeie.

En stor andel av dødsfallene på norske veier skyldes møteulykker.

Nyere tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 32 personer mistet livet i trafikken i første kvartal 2014.

Av disse var det 11 personer som omkom i frontkollisjoner i trafikken.

GRAF.jpg
KILDE: SSB

Mens antallet trafikkdrepte totalt i Norge har gått ned de siste årene, holder antallet som omkommer i frontkollisjoner seg ganske stabilt.

Bekymringsverdig, mener Geirr Tangstad-Holdal i foreningen Nei til Frontkollisjoner.

— Nedgangen har dessverre ikke vært så stor som nedgangen generelt.

- Uforståelig

Han har sett filmopptaket Kristian Nødtvedt gjorde av møteulykken, og sier han reagerer sterkt.

I DIALOG MED DIREKTORATET: Geirr Tangstad-Holdal i Foreningen mot Frontkollisjoner mener ulykken kunne vært ungått med avkjøringsfelt.
PRIVAT

— Det er noe med at man kjører på en fin vei i fint vær, og så plutselig smeller det rett i mot. Dette viser hvor raskt ting skjer når man kjører i 70 - 80 kilometer i timen.Ut fra videoen kan det virke som bilen foran den møtende bilen bremser opp for å kjøre av veien til venstre.

— Det er uforståelig for meg at avkjøringen kommer så brått på uten eget avkjøringsfelt, når farten er så høy, sier Tangstad-Holdal.

- 70 km/t er tåleevnen

Foreningen vil gå i dialog med Vegdirektoratet om nettopp dette med avkjøringsfelt, noe Tangstad-Holdal mener kan redde liv.

— Vi regner 70 kilometer i timen som den menneskelige tåleevnen ved frontkolisjoner. Det er ikke mange metrene med avkjøringsfelt som skal til før man unngår slike ulykker, sier han.