— Det er totalopplevelsen du betaler for, sier daglig leder på Kjøttbasaren, Rune Mjøs. Han har nettopp satt opp prisen på en kopp kaffe fra 25 til 29 kroner.

Det er store forskjeller på hva du må betale for en kaffekopp. Prisene på byens kafeer varierer fra fire kroner til opp mot 15 kroner desiliteren.

Flere steder i byen koster kaffen det samme som utepilsen, dersom man sammenligner prisen med mengden.

På Kjøttbasaren koster en kopp svart filterkaffe 29 kroner. Med to desiliter i koppen blir det 72 kroner og 50 øre for en halvliter. Et steinkast unna selger puben Dubliner øl til 55 kroner halvliteren.

Et par kroner i råvarer

— Kjøttbasaren er kvalitet for pengene. Du får fersk kaffe og god service på en av de beste plassene i byen. Man betaler for helheten, sier han.

Sammenligningen med ølpriser syns han ikke er aktuell.

— Du får påfyll til ti kroner. Og hvis man spiser middag her med god konjakk skjenker vi gjerne i ekstra kaffe på huset.

Å brygge en liter kaffe koster fra fem kroner og oppover, avhengig av kvaliteten på kaffebønnene.

— Det finnes kaffe med en kilopris lik gull, men den utgjør en forsvinnende liten del av markedet, sier informasjonssjef i Norsk Kaffeinformasjon, Marit Lynes.

Kaffeinformasjonen regner at en kopp kaffe koster fra 50 øre til to-tre kroner i råvarer. Men det er flere andre ting som må tas med i regnestykket for å bestemme en fornuftig pris, påpeker Lynes.

— Man må vurdere hvilken betydning kaffen har for stedet. På noen kafeer sitter kundene flere timer med en kaffekopp, og da betaler man like mye en slags leie av sitteplassen som for selve kaffen. Vi må også ta hensyn til hva det koster å ha folk ansatt, stedets beliggenhet, strømforbruk og eventuelt baristakompetanse hos personalet.

Rune Mjøs tror kundene kommer til Kjøttbasaren når de skal ha noe spesielt.

— Hvis du kun sammenligner pris, er vi nok dyre. Forbrukerne får bestemme om vi er verdt det eller ikke, sier han.

- Kundene bryr seg ikke

Restaurantsjef Wenche Winterbro har ikke fått reaksjoner fra kundene etter at Kjøttbasaren satte opp kaffeprisene.

— Vi skiftet ut koppene også, det er mer kaffe i dem enn før. Prisen er riktig i forhold til innholdet, og vi passer på å rullere på kannene sånn at kaffen alltid er fersk, sier hun.

Marit Lynes tror folk er lite opptatt av prisene på kaffe.

— Man forventer riktignok at kaffe hos NSB skal være billigere enn på en kaffebar, men folk lar seg ikke påvirke noe særlig av kaffeprisene på serveringssteder. Heller ikke finanskrisen har noen innvirkning her – besøket på kafeer og kaffebarer har snarere økt den siste tiden. Det å ta en kaffekopp ute er en luksus folk unner seg, sier Lynes.

Når det gjelder innkjøp til vår egen husholdning er vi mer prisbevisste.

— Hvis det hadde kommet et prishopp på kaffe i dagligvarehandelen hadde vi nok merket det på etterspørselen, sier Lynes. Men kun en kort stund, for nordmenn vil ha kaffen sin.

— Kaffeforbruket har vært stabilt lenge. Siden vi startet med å måle konsumet i 1965 har forbruket holdt seg på rundt 10 kilo pr. person i året, sier Lynes.

Er kaffen på byens kafeer blitt for dyr? Diskuter saken her.

Bjørn Erik Larsen