— I rushet kan vi bruke 40 minutter. Det er ikke uvanlig, sier bussjåfør Raymond Falldalen.

Bergens Tidende fulgte 20-linjen fra Fanahammeren til Lønborglien onsdag denne uken. Et stykke borte i Kanalveien står vi bom fast mellom en lang rekke biler. Denne gangen tar turen 12 minutter. Dagen før brukte bussjåføren 40 minutter.

— Vi står gjennom Skjold og så kommer Kanalveien da, sier Falldalen, mens passasjerene står og trafikken snegler seg frem.

Verre etter sommeren

— Jeg er forberedt på dette, folk vet at det går sent i Kanalveien. Jeg merker forskjellen etter stengningen av Inndalsveien i sommer. Da så vi konsekvensene av omleggingene i forbindelse med Bybanen, sier Tina Jacobsen som kjører buss sammen med datteren Sølje.

Når vi kommer til Bystasjonen er bussen 20 minutter forsinket. Der stiger Elin Strømsnes på. Hun har ventet like lenge.

— Jeg skjønner ikke hvorfor de skal sette opp ruter som går helt fra Fana. Da blir det forsinkelser hver dag, blant annet på grunn av Kanalveien. På det meste har jeg ventet i 50 minutter på denne bussen, sier hun.

Strømsnes tar bussen på jobb to ganger i uken. Fra Haraldsplass går hun ned til Bystasjonen, deretter blir hun som regel stående og vente på 20-bussen som står fast lenger oppe.

— Jeg hadde blitt tussete om jeg skulle ha tatt bussen hver dag. Og jeg merker forskjell etter sommeren, bussene er blitt mer forsinket.

Klokken 16.30 ankommer Falldalen Lønborglien med de siste passasjerene - et kvarter for sent. I dag var ikke forsinkelsen så alt for ille. Elin Strømsnes kan endelig gå av, en og en halv time etter at hun gikk fra jobb.

— Hadde jeg kjørt bil hadde jeg vært hjemme klokken 15.15, sier hun oppgitt.

Irriterte

Bussjåfør Falldalen må beholde roen gjennom turen. Det er det ikke alltid at passasjerene gjør. «Du har det med å være presis uansett hvor mye kø det er», sier noen av passasjerene til ham.

— Noen av kommentarene spriter jo opp dagen. Og jeg skjønner at folk blir lei av å vente. Men det er frustrerende for mange av oss å stadig henge etter ruten. Det er ikke alltid like lett å legge fra seg jobben etter en dag med mye frustrasjon og stress på vakt, sier Falldalen, som er nestleder i Fanas avdeling av Norsk Transportarbeiderforbund.

At Kanalveien kan ta opp til 40 minutter av busspassasjerenes tid, var nytt for dem som jobber i Bybanen.

— Vi la opp til at bussene skulle få et fortrinn i Kanalveien. Blant annet kan ikke biler som kommer fra Wergeland kjøre inn her. Hvis det er så ille må vi rett og slett sette oss ned og se på dette sammen med Tide. Vi kan ikke sitte og vente hvis det er så ille, sier Informasjonsansvarlig Rune Jenssen i Bybanen.

Også Tide vil sjekke saken nærmere.

— Vi visste at dette kunne bli et kritisk punkt. Jeg vil sjekke hvordan trafikken er der oppe og følge opp dette nøye, sier informasjons- og markedssjef Kåre Enæs i Tide.

Her er lesernes kaoskart - se hvor trafikken stopper opp i Bergen!

Sliter du i trafikken? Plott det inn i kartet vårt!

Er Kanalveien en propp i trafikken? Hvor lenge tar din busstur om morgenen?

Marius Sunde Tvinnereim
Marius Sunde Tvinnereim
Marius Sunde Tvinnereim