— I fjor tok vi imot 5500 bilvrak ved anlegget vårt ved Flesland, forholdsvis jevnt fordelt utover året. Likevel hoper innleveringen seg noe opp nå like før årsavgiften skal betales innen 15. mars, innrømmer seksjonsleder Kjell Tyssøy ved Fana Stein og Gjenvinning A/S (FSG) til Bergens Tidende.

Nye regler betyr at dersom bilen har hatt påmontert skilter etter nyttår, så må også årsavgiften for 2002 være betalt for å få utbetalt vrakpremien på 1500 kroner.

Dette fører selvsagt til stor tilstrømning av folk som vil kvitte seg med bilvraket innen fredag.

— Lørdag fikk vi for eksempel inn rundt 80 bilvrak. Det takler vi fint, forteller Tyssøy og peker på en haug utrangerte biler, allerede strippet for vitale deler, pent sammenpresset og stablet i høyden.

Atter andre vrak settes til side slik at folk kan plukke og kjøpe de delene de trenger på stedet. Enkelt og greit.

— Det hjelper også på innleveringen at Biltilsynet har intensivert sine tekniske kontroller. Det virker som om mange som kommer hit har fått så omfattende mangellapper at vraking er den eneste løsningen, sier Tyssøy.

En trøst dersom du ikke rekker å levere bilvraket innen fredag, er at du faktisk kan vente helt til 1. juli - og fremdeles slippe unna med kun halve årsavgiften for å få utbetalt vrakpremien.

EFFEKTIVT: Bare i løpet av lørdagen fikk Fana Stein og Gjenvinning inn over 80 bilvrak. Et par dager senere ligger de allerede strippet, presset og i haug.
Foto: Ørjan Deisz