• Det digitale klasserommet gir oss foreldre mye større muligheter til å følge opp barna våre, sier Thorbjørn Kaland.

— Når kommunikasjonen mellom skole og hjem kun var papirbasert, hendte det ofte at brev forsvant på veien, og at beskjeder ikke nådde frem, sier Kaland.

Kaland har en sønn i niende klasse på Rothaugen skole. Han er klassekontakt, og har derfor stadig behov for å kommunisere med de andre foreldrene. Det er mye lettere med det digitale klasserommet.

— Jeg kan enkelt nå de andre foreldrene som er tilknyttet systemet. Vi har opprettet en e-postgruppe, og jeg slipper dermed å ta tjue telefoner hver gang noe skal organiseres.

Lite brukervennlig

Men ikke alle foreldrene er registrert i systemet. I klassen til Kalands sønn er halvparten av foreldrene registrert. Kaland tror det skyldes at systemet ikke er brukervennlig nok.

— Dessverre er brukerterskelen for høy. I dag er det derfor bare foreldre med relativt gode datakunnskaper som klarer å navigere i systemet. Slik jeg ser det, er dette den største ulempen. Man kan ikke forvente at alle foreldre skal ha gode kunnskaper om data og Internett.

Kaland tror også lærerne har hatt problemer med å lære seg systemet.

— Lærernes ferdigheter er svært varierende. Noen lærere utnytter systemet til det fulle, og tilgjengeliggjør fullstendige arbeidsplaner, mens andre ikke bruker det i det hele tatt.

Nyttig verktøy

Kaland jobber i Stavanger annenhver uke. Det digitale klasserommet gjør at han likevel kan følge opp sønnen sin på skolen.

— Nettverket gir pendlerforeldre en helt annen mulighet til å følge opp barna sine. Man kan være hvor som helst i verden, og likevel få med seg hva som skjer på skolen. Selv om det fortsatt er mye som kan forbedres, er det digitale klasserommet et veldig nyttig verktøy både for elever, lærere og foreldre, sier Kaland.

Tiendeklassingene Katrina Kvåle (15) og Henrik Heienberg (16) liker også det digitale klasserommet.

— Det er utrolig praktisk. Særlig for meg, for jeg driver aktivt med alpint og er en del borte fra skolen. Nå kan jeg henge med selv om jeg ikke er på skolen, sier Henrik.

— Hvis vi glemmer ukeplanen hjemme, kan vi bare gå inn på nettet og finne den, sier Katrina.

De har inntrykk av at mesteparten av medelevene er enige med dem.

— Selv om vi til tider kan føle oss litt overvåket, gliser Henrik.