Bortsett fra den beskjedne forsinkelsen, gikk jomfruturen som smurt for norsk luftfarts nye lillebror.

Så hadde da også selveste samferdselsminister Torild Skogsholm klippet snoren og ønsket god tur: — Jeg kommer til å følge utviklingen for Norwegian nøye, lovet ministeren og minnet om at regjeringen ga luftfarten en avgiftslette på over en milliard da sete-avgiften ble fjernet 1. april.

Administrerende direktør Stig Willassen takket sine kolleger for innsatsen:

— Det har vært fem måneder med hardt arbeid, doble skift, fellesmiddager på Fornebu og pizza til middag hver eneste dag, sa Willassen.

Brannvesenet på Gardermoen ga nykommeren en våt velkomsthilsen. På hver side av flyet som rygget ut til avgang, sto en brannbil med fullt trykk på slangen.

— Regner det? lød det forundret fra seterekken bak oss:

Bakkemannskap sto oppstilt og vinket, og fra en brakke langt ute på rullebanen ble det veivet med et stort norsk flagg.

Litt festivitas ble det på jomfrupassasjerene, som for en stor del besto av presse og representanter for selskapet. Ved utgangen vanket det epler - norske, selvsagt. Om bord serverte kabinsjef Barbro Lundemoen - fra Bergen - oss små biter kransekake med norsk flagg.

Ellers levde Norwegian opp til sitt løfte om billig og enkelt. Ingen aviser ved utgangen, ingen flotte firmamagasiner i seteryggen og ingen rullende matserve-ring.

Likevel en utrolig flytur, synes Barbro Lundemoen.

— Dette er fantastisk, nesten litt uvirke-lig, strålte kabinsjefen, som har ti år bak seg i selskapet.

Men søndagens 14.00-avgang til Bergen var aller første flygning med egne passasjerer.