— Det er gøy å lese, sier 3.-klassingen Stian Flygansvær. Han leser boken «Frans begynner på skolen» av Christine Nöstlinger. De fleste bøker er gøye, men noen er kjedelige, synes Stian.

En seier

Alle elevene i klassen sitter med hver sin bok og leser. Noen har tynne bøker, andre litt tykke. Alt er lettleste bøker. 3.-klassingene er nybegynnere i lesekunsten. For dem er det en seier å kunne lese en hel bok. Stillheten brytes bare av at en og annen elev går bak i klasserommet - til bokkassen - for å finne en ny bok.

I hvert eneste klasserom over hele Kjøkkelvik skole er det like stille i 2. time hver onsdag. Samtlige elever sitter med hver sin bok i hånden.

— Målsettingen er å øke elevenes leseglede og leselyst. Det vil igjen gjøre elevene mer nysgjerrig på å lære, sier rektor Helge Haaland ved Kjøkkelvik skole til Bergens Tidende.

Helt fra tidlig i fjor høst har skolen satset på et eget leseprosjekt. To timer uken leser elevene, en av timene leses det samtidig i samtlige klasserom på skolen. Tre forfattere var på skolen og dro prosjektet i gang.

Som ledd i prosjektet skoleres lærerne i hvordan de bedre kan lære elevene å lese. Senter for leseforskning i Stavanger er besøkt og hjelp er hentet ved Eikelund kompetansesenter i Bergen. Stillingen som skolebibliotekar er utvidet og flere bøker er kjøpt inn. Alle klasser har leseprøver en gang i året.

Elevene lykkes

— Vi vil at elevene skal lykkes og ha det fint på skolen. Her bygger vi gode rutiner og vi ser at elevene opplever det som gøy å lese, sier undervisningsinspektør Laila Damsgård. Både skolens og bydelens bibliotek merker økt utlån. Elever som aldri har lest en hel bok før, leser bok etter bok.

— For å beholde roen i timen, har alle lånt eller tatt med seg en bok hjemmefra. Dessuten har vi noen bøker i reserve. Nå skal elevene også skrive litt om hva de synes om boken, forteller klassestyrer Tom Cato Visnes.

LESEGLEDE: Michelle Sæther, nærmest, og de andre elevene i 3. klasse sitter helt rolig og leser i hver sin bok.<br/>Foto: TOR KRISTIANSEN