— Vi klorer oss fast og håper å komme på plussiden i år. Klarer vi ikke det, kan vi være én av dem som må takke for seg. Jeg tror ikke det er rom for alle hvis de store leketøyskjedene får det som de vil i Bergen, sier daglig leder i Yes! Vi leker på Oasen, Kari Tøsdal til Bergens Tidende.

De internasjonale leketøysgigantene gjør det allerde hett for norske lekebutikker. Danske BR-Leker varsler større satsing, og norske små og mellomstore lekebutikker skjelver i buksene. Leketøysdetaljisten eies av danske TOP TOY som også har agentur på multinasjonale Toys 'R' Us.

Inngår allianser

Nefa AS startet som fargehandel i 1932. Familiebedriften har vært innom blant annet sportsartikler og parfyme, men i dag er det fargehandelen og leketøysbutikken som består.

Tidligere Nefa Leker på Oasen er en av seks selvstendige bergenske leketøysforretninger som var med på å danne «Yes! Vi leker» i september i fjor. Alle eier butikkene, og sammen er de overlegen markedsleder i Bergen. Disse butikkene så at forretninger i samme situasjon østpå tapte omsetning. De store kjedene gjorde sitt inntog tidligere der.

Samarbeidet her vest ble inngått omtrent samtidig som Toys 'R' Us etablerte seg på Lagunen.

— Vi får bedre priser og kan kjøpe større partier om gangen. Enkeltstående aktører oppnår ikke priser som gjør deg konkurransedyktig, sier Tøsdal.

Prisene ned 15-20 prosent

Yes! Vi leker fører mange av de samme varene som Toys 'R' Us. Tøsdal ble nødt til å svare på gigantens prisnivå. Røde tall for 2004 ble resultatet. Omsetningen forble omtrent lik, men bruttofortjenesten stupte.

— For norske barn er det jo en strålende utvikling. De kan få masse fine leker til en billigere penge, smiler Tøsdal.

— Prisen på leker har dalt med 15-20 prosent bare de siste fem årene. Den tilspissede konkurransen gir barna billigere leker, men nivået har nok stabilisert seg nå, sier salgsdirektør i BR-Leker for Danmark og Norge, Brian Dannaher.

På hogget

Danske BR-Leker har så langt 13 butikker i Norge, men de gir seg ikke før de er oppe i 40-50. Dannaher innrømmer at de har lang vei å gå til målet om 30 prosent markedsandel på landsbasis. Foreløpig har de én butikk i Bergensområdet, på Sartor Senter, men leketøysgiganten har tre nye etableringer i sikte.

— Vi er interessert i å komme inn på Arken i Åsane og i Lagunen Storsenter. I tillegg ønsker vi en butikk i sentrum og leter med lys og lykt etter lokaler.

— Kan vi snakke om en leketøyskrig i Norge?

— Det kommer an på hvordan man definerer krig. Vi kjemper om andeler og kunder, men ingen ufine metoder blir brukt, sier Dannaher.

— I snitt handler en nordmann 10-15 prosent mer leker enn en danske. Nordmenn er ikke så ofte innom lekebutikkene som danskene, men de kjøper mer og for mer penger, sier Dannaher.