I vinduene til et kontorlokale i Bergen, former et titalls post-it-lapper teksten «Fun Run». Ved første øyekast er det lite som tyder på at dette er en virksomhet med globale dimensjoner, men i desember lanserte spillselskapet Dirtybit oppfølgeren til verdenssuksessen «Fun Run». Det første spillet er lastet ned over 50 millioner ganger, og oppfølgeren nådde andreplass på topplistene i USA allerede 24 timer etter lansering.

- Det var utrolig skummelt å trykke på knappen som gjorde spillet tilgjengelig for alle. Man vet aldri hvordan folk reagerer, men innen en time skjønte vi at det var en suksess, sier Aurora Klæboe Berg (25), markedsansvarlig i selskapet.

Ønsker norsk spillindustri

Bergenserne har dermed gjort suksess i en spillindustri som generer inntekter globalt for over 600 milliarder kroner. Spillet er gratis å laste ned, men gir inntekter gjennom annonser og tilleggsprodukter i spillet. Siste tilgjengelig regnskap er fra 2013, der Dirtybit hadde et resultat på hele 16,7 millioner kroner. Nå vil de ha statsministeren med bak det som kan være den nye oljen.

- Politikere burde jo støtte opp om norsk næring. Det hadde vært kjempekult om Erna hadde spilt «Fun Run» i stedet for «Candy Crush», sier Berg, i en blanding av spøk og alvor.

Statsminister Erna Solberg er trolig Norges mest profilerte mobilspiller, men sverger altså til det britiske spillet «Candy Crush Saga». Dirtybit tror Norge har mye å tjene på en norsk spillindustri.

- Spillindustrien er nå mer lønnsom enn filmindustrien, og det er blitt mer akseptert å spille mobilspill. Det er ikke alle som har en spillkonsoll, men alle har en mobil, sier daglig leder og grunnlegger, Erlend Børslid Haugsdal (25).

Vil gjøre som finnene

- Spillindustrien er stor i andre land, for eksempel i Finland. Der gir spillindustrien staten rundt en halv milliard kroner i skatteinntekter, og sysselsetter flere tusen personer. Staten investerer mye penger i spillbransjen, men får også god avkastning på investeringene, mener spillutvikler Martin Nybø Vagstad (26).

Finland står blant annet bak populære spill som «Angry Birds», «HayDay» og «Clash of Clans», som alle er bestselgere i over hundre land over hele verden. De håper Norge kan få et like bra spillmiljø som våre naboer.

- Det jobbes jo for å skape et miljø her i Norge og Bergen, og det er helt supert. Det er meget lærerikt å møte andre utviklere og likesinnede, og dele erfaringer med dem. Vi har blant annet hatt personer utenfra som har reist rundt og besøkt de forskjellige spillprodusentene på tur, forklarer Haugsdal.

Jobber med nye spill

«Fun Run»-skaperne flyttet i fjor sommer fra studier ved NTNU i Trondheim, og utgjør nå én av ni spillprodusenter i Bergen. Andre spillprodusenter med base i byen er blant annet Turbo Tape Games, Rain Games og Lodecode.

- Vi er jo bergensere, og det var egentlig ingen av oss som hadde noen tilhørighet til Trondheim. Vi vurderte å flytte til utlandet, men så ingen umiddelbar gevinst med det. Vi får til det vi vil i Norge, sier Vagstad.

- Kan dere gjenskape suksessen over tid?

- Det går veldig opp og ned i spillbransjen. Vårt første spill inntjente så vidt utgiftene, men «Fun Run» var en kjempesuksess. Deretter lagde vi «Dino Dash», som ikke var spesielt vellykket, men «Fun Run 2» har så langt vært en suksess. Vi har truffet på halvparten av spillene våre, noe vi må være veldig fornøyd med. Det gjelder å treffe markedet og hele tiden være kreative. Vi jobber allerede nå med ideer til nye spill, for å si det slik, sier Haugsdal.