Christian Michelsen, kjent som statsminister ved unionsoppløsningen og søkkrik skipsreder, kjøpte Timrehaugen i 1914. Han stiftet Norsk Hotelcompagnie og ble medeier i nyetablerte Dr. Holms Hotel i 1916.

Med Bergensbanens åpning i 1909, var fjellet med ett så mye nærmere. Og Geilo med sitt solrike vinterklima, sine sjenerøse snøforhold og sin passe temmede meteorologi, lokket til seg den økonomiske og politiske eliten fra både Bergen og Oslo.

Den gang bodde man på hotell. Hyttebyggingen tok seg først opp etter krigen. Mot slutten av 50-tallet blir det skikkelig fart, og utover på 60-tallet uttrykkes det i styreprotokollen for Dr. Holms Hotell bekymring over at svært mange av de gamle familiene på hotellet etter hvert skaffer seg egne hytter, fortrinnsvis i Havsdalen.

På 60-tallet drømte turistnæringen om å gjøre Geilo til Nordens Davos. Det nærmeste man kom internasjonalt jetsett var i 1971. Da kom Ringo Starr til Geilo. Professor Thorolf Rafto fra Bergen traff Ringo oppi fjellet og snakket med ham i en time. For dette ble Rafto intervjuet i Dagsrevyen.

Geilo ble aldri Davos, men beholdt sitt grep på deler av den norske eliten utover på 70-tallet. Selv om vindslitte anorakker, beksømstøvler, grå Bergans-sekker og stretchbukser dominerte, og nesten alle gikk likte kledd, var det forskjell på folk. På Dr. Holms Hotell var det smokingplikt og i de finere hyttene kledde man seg om til middag og dekket med hyttesølvtøy.

Det mest synlige beviset på rikdom ved siden av hytten var telefonkatalogen. Telefonen var et rasjonert knapphetsgode selv på 70-tallet og telefon på hytten var nærmest for uhørt luksus å regne. Derfor var telefonkatalogens Geilo-sider rene adelskalenderen. De fra Bergen og Oslo som hadde navnet sitt her, hadde penger så det holdt. Fortsatt fyller pene bergensnavn godt opp i Geilo-delen, men med et mobilnett som gjør at 200 mennesker kan snakke samtidig i Vestlia er det ikke samme status å ha navnet sitt i katalogen.

De siste 20 årene har de nye pengene blitt stadig mer dominerende øverst i Hallingdalen. Hyttene er blitt mer prangende, firehjulstrekkerne får stadig større hjul og på Geilo er det tett mellom pelskåpene.