— Bussen går ikke dit jeg trenger den og ikke når den skal. Busstilbudet er bare blitt så utrolig dårlig etter den siste bussomleggingen, så nå må jeg ta sertifikat, sier Kristine Røe (19).

Hun har nesten ikke øvelseskjørt privat og er spent på sin aller første kjøretime.

— Det tar meg bare så ufattelig lang tid å komme til og fra jobben i sentrum og alle vennene mine bor i det området bussen ikke går til lenger, sier Røe.

Hun forteller om en busstur som tar minst 40 minutter, i stedet for 20.

Kjempet for bussen

Da folk i Bønes- og Kråkenesområdet fikk høre at busslinje 15 ikke skulle gå over Fjøsanger, men kun gjennom Fyllingsdalen, visste Røe at det ville bli problematisk.

Hun startet en Facebook-aksjon, som samlet over 3000 tilhengere i ukene før Skyss' bussomlegging av rutesystemet 3. oktober.

— Det førte til at vi fikk en linje 14 over Fjøsanger, men den går kun i rushtiden morgen og ettermiddag. Den kjører ikke i helgene eller på kveldstid. Det er et kjempeproblem for meg som har alle vennene mine på den siden av byen. Veldig mange er nå avhengig av at foreldrene kjører dem og det er ikke bra, sier hun.

Ble hørt, men...

Linje 14 kom ikke med i ruteheftet fordi den ble opprettet så sent. Mange vet derfor ikke om linjen engang.

Men nå tar Røe grep igjen og satser på kjøreopplæring. En avgjørelse trafikklærer Mads Aars har forståelse for.

— Jeg er veldig for kollektivtrafikk og oppfordrer også elevene å ta buss når de kan, men for mange blir det bare for vanskelig. Veldig mange av våre elever oppgir for dårlig kollektivtilbud som grunn til at de starter kjøreopplæringen når de kommer til trafikalt grunnkurs, i tillegg til den friheten de vil få med førerkort, sier han.

- Ingenting korresponderer

Også garvede bilister, som Johan S. Walde forsøker å reise med bussen i blant, men finner nå finner veien tilbake til bilen. Heller ikke han er fornøyd med det nye busstilbudet.

— Dette går ikke ihop i det hele tatt, det er helt håpløst, sier Walde.

Han bor i Grønnestølstunet, og kunne før omleggingen velge mellom 5- og 6-bussen når han skulle på jobb i Bradbenken ved Håkonshallen.

— Men nå er det ingen ting som korresponderer lenger. Det går greit om morgenen, men når jeg skal hjem fra jobb har Skyss bommet noe aldeles forferdelig, sier han.

Vurderer sivil ulydighet

Walde sier han har prøvd alle mulige konfigurasjoner av ruter for å komme seg hjem fra jobb. Han har prøvd to forskjellige avganger med 10-bussen fra Mulen, som skal korrespondere med 82-bussen fra Wergeland til Grønnestølen.

— Bussene har margin på fire minutter for å nå hverandre. Det sier seg selv at det ikke går. Det ender med at jeg må gå å surre på Wergeland i en halv time før jeg kommer meg hjem. Jeg kan kjøre frem og tilbake til Flesland med bil på samme tid som jeg bruker på de fem kilometrene hjem, sier han.

Etter en ukes prøving fikk han nok.

— Nå kjører jeg bil. Og hvis de kommer med restriksjoner mot bilkjøring, er det ikke sikkert jeg kommer til å respektere det, sier han.

Walde sier han føler seg tvunget til å bruke bilen.

— Sivil ulydighet har vært i mine tanker. Hvis jeg blir forbannet nok tar jeg kampen, sier han.

- Vi har styrket tilbudet

— Vi er lei oss for at Kristine Røe føler at kollektivtilbudet ikke strekker til i området der hun bor, sier Camilla Lundberg Berntzen.

Kommunikasjonsrådgiveren i Skyss sier imidlertid at Skyss med ruteomleggingen 3. oktober har etablert et styrket tilbud for Bønesområdet

— Linje 15 har fått hyppigere avganger enn tidligere, og den nye traseen til denne busslinjen fører til en kortere reisetid til og fra sentrum for de aller fleste på Bønes, sier hun.

I oktober fikk beboerne på Bønes også et forbedret tverrgående busstilbud med linje 25 som nå går fra Oasen, over Bønes, Kråkenes, Wergeland og helt til Haukeland universitetssjukehus, ifølge Berntzen.

— Dette gir et styrket tilbud til både Haukeland og til Bergen sør siden den tangerer Wergeland hvor Bybanen har holdeplass. Kristine Røe kan ta linje 25 ned til Wergeland og Bybanen videre når hun skal besøke venner på strekningen Wergeland – Danmarks plass, sier hun.

Skyss har også etablert linje 14.

— Den kom dessverre for sent til å komme med i ruteheftet, linje 14 kjører i morgen og ettermiddagsrush til og fra Bønes langs Fjøsangerveien, sier Berntzen.

Hva synes du om busstilbudet etter omleggingen? Si din mening her.