På neste byggetrinn på Ringvei Vest skal det legges inn ekstra tid for sikkerhetstesting, lover prosjektleder Ottar Midtkandal. Han synes ikke det er kjekt åpningen av Knappetunnelen stadig blir utsatt.

Men at det er en skandaletunnel, mener han er helt feil.

Ingen skandaletunnel

— At det er en skandaletunnel er totalt misvisende, men vi har undervurdert den tiden vi trenger til testingen av systemene og det får vi beklage. Så får vi håpe at bilistene er fornøyde den dagen vi åpner, sier Midtkandal.

- Hva koster denne utsettelsen?

— Vi har jo noen lønnskostnader selvfølgelig, men ellers koster det ikke oss som byggherre så mye. Den største kostnaden bærer de som står i kø og som ikke kommer til arbeid til avtalt tid eller ikke når flyet sitt, sier han.

Han påpeker at totalt sett er tunnelen godt innenfor de økonomiske rammene som ble gitt, faktisk 80 millioner kroner innenfor.

Og det er han veldig fornøyd med. Han slapp å gå den tunge veien til politikerne for å be om ekstrabevilgninger for budsjettoverskridelser, som så mange andre har vært nødt til på store prosjekter.

Artikkel fortsetter under videospilleren.

Nå nærmer det seg — igjen

Midtkandal vil ikke gjette når det blir åpning, men er svært fornøyd med at de har hatt det han kaller gjennombrudd i testingen. Han håper at det ikke er lenge igjen før publikum kan ta tunnelen i bruk. Men noen dato får vi ikke.

— Ja, de siste dagene har vi hatt et gjennombrudd, så om relativt kort tid kan vi gå ut med en ny åpningsdato, men på det nåværende tidspunkt er det nok for tidlig, sier prosjektlederen.

- Hvorfor kan dere ikke åpne for trafikk i rushtiden og teste resten av døgnet?

— Nei, det er helt umulig slik vi ser det. Her må det testes og videreutvikles underveis. I motsetning til andre høytrafikktunneler rundt Bergen, så har vi her laget et system som gjør at stengningsfrekvensen i forbindelse med mindre trafikkuhell vil bli betydelig redusert, sier Midtkandal.

Feltanviserne henger så tett at Vegtrafikksentralen enkelt skal kunne lose trafikken forbi det aktuelle området der en bil har fått motorhavari eller noen har kollidert, i stedet for å stenge hele tunnelen, slik vi ofte opplever med Fløyfjellstunnelen.

Svært anlegg

Mange av leserne våre engasjerer seg i denne saken og spørsmålene handler om alt fra hvordan det går an å bruke fire år på å bygge to km tunnel til hvorfor det tar så lang tid å få åpnet den. Anleggsarbeidet har omfattet noe mer enn bare tunnelen. Den går mellom Sandeide og Dolvik, er 2,5 km lang og har hele 1500 sikkerhetsobjekter som skal dataprogrammeres.

Overvåkingskamera, brannslukkingsapparater, nødtelefoner og rømningsveier står i kø inne i fjellet og skal sikre at du og jeg får Norges tryggeste tunnel å kjøre i til og fra jobben.

En del av tunnelen går under vann. Nesten to kilometer av Ytrebygdsveien måtte utbedres og flere store kryss og rundkjøringer bygges.

Pensjonist Edvin Persson har fulgt hele anleggsarbeidet tett fra sin leilighet i Dolviken. Han har god utsikt over anlegget og sier han er imponert over det Midtkandal og hans kolleger har fått til.

— Dette er virkelig en nyskapning og de har gjort en kjempejobb med både rundkjøringer, tunnel og hagearbeid. Jeg gratulerer dem, slike folk bør Norge være stolt av, sier Persson.

Slutt på morgenrush

Køene om morgenen skal forsvinne når Knappetunnelen tas i bruk. Det går to felt inn i tunnelen ved Sandeide, ett for trafikken fra Loddefjord som også blir filtrert utenom rundkjøringen, og ett fra Fyllingsdalen. Men om ettermiddagen når alle skal tilbake, kan det oppstå noen køer, mener Midtkandal.

Allerede nå er trafikken gjennom Fyllingsdalen stor. Statens vegvesen anslår at det nå vil gå hele 18 000 biler denne veien hvert døgn, noe som er en økning på 4 000 biler. Nå er det laget kollektivfelt på deler av strekningen og fartsputer, som skal holde unna dem som har lyst å ta en snarvei gjennom dalen til sentrum.

Inne i den nye Knappetunnelen er det veiskilt mot sentrum på begge avkjøringene, som viser bilistene veien via Straume og Fjøsanger mot sentrum. I tillegg er det laget fartsputer som skal redusere både farten og trafikken.

Byggetrinn 2

To svære, røde ringer er tegnet i fjellet. Nå venter prosjektlederen bare på å få gå i gang med andre byggetrinn av Ringvei Vest.

MIdtkandal har ambisjoner om å få dette ut på anbud i begynnelsen av september.

— Dette er et stort anbud på 800 millioner - 1 milliard. Vi håper da å få inn igjen anbudene i midten av november og beregner oppstart umiddelbart over jul. Byggetiden er på fire år.

Men dagens situasjon vil han ikke oppleve igjen. Noe lærdom har de tatt av forsinkelsen.

— Vi legger inn rikelig tid til å teste sikkerhetssystemene, så det blir nok våren eller sommeren 2015 før bilistene kan få nytte av dette, sier han.

- Er det nødvendig med så mye sikkehetsutstyr?

— Ja, det er det så absolutt. Det er en kontinuerlig utvikling på området. Og vi er sikre på at dette vil bilistene sette pris på når vi en gang får åpnet det, for det er et fantastisk tunnelsystem som skal åpnes., sier Midtkandal.

Hva synes du om tunnelen?

DET NÆRMER SEG: Prosjektleder Ottar Midtkandal viser vei gjennom den nye tunnelen. ARKIVFOTO: Rune Berentsen