UBRUKT: Ladestasjonen på Bradbenken som ble åpnet av fylkesordføreren i 2011 blir ikke lenger brukt. Taxi 1 avviklet eltaxitilbudet i 2014. FOTO: PRIVAT

Etter tre år med eltaxi, har Taxi 1 avviklet tilbudet. Eltaxien ble solgt i fjor.— Årsaken er infrastrukturen. Den er til hinder for det. Vi har foreslått å få ladestasjoner på de viktigste taxiknutepunktene. Det var grunnlaget for at vi kjøpte en eltaxi, for å vise at vi kan gjøre dette om vi får infrastruktur, sier daglig leder i Taxi 1, Robert Aasmul.

Eltaxitilbudet med egen ladestasjon for taxien på Bradbenken ble åpnet av fylkesordfører Tom-Christer Nilsen i 2011. Taxiselskapet vil heller satse på hybridbiler. Aasmul sier det som må til er ladepunkt på holdeplassene Haukeland, Ole Bulls plass, Bergen lufthavn, sentrum, et sentralt punkt på hver av bydelene.

— Vi vet jo at ting går litt tregt i Norge. Vi gjorde dette for å vise at vi var villige. Det kommer vi til å gjøre på nytt igjen, når infrastrukturen er på plass, sier Aasmul.

— Vi ser at de har gjort det i Trondheim, så det er mulig å få til i Bergen.

Håper eltaxien ikke er død

I samarbeid med BKK, andre aktører og kommunene i fylket, bygger Hordaland fylkeskommune både vanlige ladepunkt og hurtigladepunkt til mange millioner kroner. I august i fjor ble det klart at Hordaland fylkeskommune punger ut for 144 nye ladepunkter for elbiler. De fleste kommer i borettslag i Bergen.

Men altså ikke nok til at eltaxi-tilbudet kan fungere i dag, ifølge Taxi 1. Fylkesrådmann Rune Haugsdal mener det skal være mulig å finne en løsning på problemene Aasmul peker på.

— Hva mener du om at Taxi 1 så seg nødt til å slutte med eltaxi?

— Det er synd, men jeg håper ikke eltaxi-prosjektet er dødt. Om det er infrastruktur det handler om, finnes det en løsning, sier Haugsdal.

— Vi tilrettelegger en infrastruktur for alle elbil-brukere i Hordaland, og bruker store ressurser sammen med markedsaktørene for å bygge en infrastruktur som markedet senere kan bruke.

— Taxi 1 sier de avvikler eltaxien fordi det ikke finnes ladestasjoner der taxiene står. Hva tenker du om det?

— Vi har ikke noe grunnlag for å mene noe om den beslutningen. Samtidig må vi jobbe sammen, taxibransjen og vi som har støtteordningene. Vi kan ikke basere oss på at det offentlige kommer med løsningen.

- Vi må spille på lag

Haugsdal sier han håper at Hordaland får flere elbiler på veiene - også taxier.

— Vi er med på startskuddet, men markedet og aktørene må finne veien og gå fremover. Vi er avhengig av å spille på lag alle sammen.

I januar i år åpnet den nye hurtigladestasjonen på Danmarks plass. For 2,50 kroner minuttet kan elbilførere fylle strøm på ett av de 14 nye ladepunktene på Danmarks plass. Strømmen på ladestasjonene kan ikke fortsette å være gratis, mener Haugsdal.

— Vi kan ikke satse på gratis lading i all evighet. Strøm koster, og den strømmen må noen betale for.

Miljøstasjonen på Danmarks plass er et spleiselag mellom BKK (1,2 mill.), Bergen kommune (3,9) og Hordaland fylkeskommune (3,6), samt statlige Transnova (2,6). Ved nyttår var det nærmere 7000 elbiler i Hordaland, godt over halvparten av dem i Bergen. I hele landet er det nå over 41.000 elbiler.