Den ferdige avtalen har vært ventet fra byrådet i flere måneder. Nå er forhandlingene med reklamegiganten Clear Channel endelig fullført.

Hva partene har kommet frem til, får vi vite på en pressekonferanse i Bergen Rådhus klokken 15.00.

Over 500 skur

Da forhandlingene startet, var utgangspunktet at det burde bygges 500 reklamefinansierte leskur, i tillegg til mellom 15 og 20 frittstående reklamemontre, offentlige toaletter og ti stasjoner med bysykler.

Reklamen skal ikke settes opp i alle deler av byen. I en egen planrapport er det angitt hvor i Bergen det er tilrådelig å tillate reklame, ifølge Iversen.

Avtalen med Clear Channel er et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen, Hordaland fylkeskommune og kommunen.

Må godkjennes av bystyret

Før avtalen med Clear Channel signeres, skal bystyret si sitt. Trolig vil det skje i løpet av høsten.

Planene om såkalt byreklame i Bergen er blitt møtt med stor skepsis, blant annet fra Bergen Næringsråd, store deler av byens kulturelite og Høyre-politiker Torill Fiskerstrand i Oslo.

<b>BYREKLAME:</b> Clear Channel har fått sette opp reklame over store deler av Oslo. Nå kan Bergen stå for tur.
Håvard Bjelland