— Særlig de britiske lavprisselskapene ønsker å fly til og fra Bergen. Vi har nå regelmessig kontakt med store flyselskaper som Ryanair, EasyJet og Jet 2, og møter stor velvilje og interesse. Senest for fire uker siden var jeg i Dublin for å møte ledelsen i Ryanair. Jeg har stor tro på at vi skal få til slike lavprisruter. Det er ikke spørsmål om, men når dette vil skje, sier lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes i Avinor på Flesland til Bergens Tidende.

Han har stor tro på arbeidet med å få laget et fond, der man putter inn inntil 10 millioner kroner for å hjelpe flyselskaper som vil åpne nye direkteruter fra Bergen med markedsføring og bygging av infrastruktur.

Lavere avgifter

Dette arbeidet er i full gang og styres av markedsrådet for Flesland og dets leder, Svein Anders Dahl etter modell fra tre regionale flyplasser i Skottland.

— I løpet av våren og sommeren får vi nok et klarere bilde av hva vi kan få til. Jeg tror det er enklere å få britiske lavprisselskaper til å satse på Bergen enn tyske. Men vi har også god kontakt med GermanWings og FN Brussel Airlines, som også er interessert i å satse på Bergen. Både disse og Ryanair, EasyJet og Jet2 har den fordelen at de allerede har et stort marked i den andre enden, altså i eget hjemland. Vi regner dessuten med at Norwegian raskt er på banen med flere utenlandsruter på Bergen. Men vi må komme lavprisselskapene i møte på avgiftssiden på et eller annet vis. I dag er det for kostbart for de store lavprisselskapene å satse på Flesland, der avgiftsnivået er mer enn dobbelt så stort som det mange flyplasser ute i Europa opererer med for å trekke til seg lavprisselskapene, legger han til.

Svenskene kommer

Men det svenske lavprisselskapet FlyNordic er allerede klar for Bergen. Mandag 3. april lander det første flyet på Flesland med billetter fra 500 kroner mellom Bergen og Stockholm. Den første måneden satser FlyNordic på fire ukentlige avganger direkte. Fra mai og ut september skal man fly daglig, mens det blir fire avganger i oktober.

— Vårt mål og ønske er å drive en helårsrute mellom Bergen og Stockholm. Men vi må se det litt an om det er marked for det i vintermånedene. Men uansett vil vi ha en permanent sommerrute i årene fremover, sier viseadministrerende direktør i FlyNordic, Krister Aamio, til Bergens Tidende.

FlyNordic eies av Finnair og fremstår i dag som et rendyrket lavprisselskap, som flyr 110.000 passasjerer i måneden mellom Stockholm og byer som København, Oslo, Berlin, München, Dublin, Barcelona, Budapest, Alicante, Malaga, Nice, Praha og i tillegg flere svenske innlandsruter. Selskapet har åtte fly av typen MD80 med fra 149 til 163 seter. Den nye Bergensruten skal erstatte Finnairs sommerrute mellom Flesland og henholdsvis Stockholm og Helsingfors. Men FlyNordic vil ha flere seter, flere avganger og lavere priser enn Finnair.

Store turistgrupper

— Vi har allerede kontrakter om å fly store turistgrupper fra både Japan, Hongkong, USA og Thailand mellom Stockholm og Bergen i sommersesongen. I tillegg satser vi på lokal trafikk både i Bergen og Stockholmsområdet.

FlyNordic har allerede startet billettsalget på den nye ruten. Ifølge Krister Aamio er det solgt et betydelig antall billetter allerede. Billettprisen starter på 549 svenske kroner hver vei - altså knapt 500 norske kroner inkludert avgifter. De dyreste billettene vil koste en tusenlapp hver vei.

Dette er vesentlig billigere enn det konkurrenten SAS Braathens opererer med mellom Bergen og Stockholm med flybytte i Oslo, der selskapets billigste billett er på 650 kroner og dyreste på 2450 kroner hver vei. I tillegg kommer avgifter. Denne prissjekken er basert på hva det koster å fly mandag 3. april i år, altså samme dato som FlyNordic starter sin nye Bergensrute.

KNUT STRAND