RUNE CHRISTOPHERSEN

Det kom frem i går, under sjette og siste dag av sjøforklaringen.

Helge Eidsheim, som var formann i Oster Pukk og Sand i Eikefet, overvåket lastingen søndag kveld, dagen før ulykkesdagen.

— Lastingen gikk veldig greit, helt uten problemer. Vi lastet med 900 tonn i timen. På et tidspunkt fikk vi beskjed fra båten om at de ville stoppe lastingen, fordi de skulle lese av dyptgående, forklarte Eidsheim.

Deretter kom det beskjed om at de ville ha ti tonn til om bord, for å rette opp båten. Så ble igjen dyptgående lest av.

— Så ba de om tretti tonn til. Vi fikk ikke noen begrunnelse for hvorfor de ville ha det. Da dette ble sendt om bord, stoppet lastingen.

Eidsheim gikk så og snakket med kapteinen.

«Har ikke lov å bunkre»

— Kaptein Juvik sa til meg: «Det ble for mye dette her. Men det går greit». Han sa ikke hvor mye han mente de hadde fått for mye. Han var helt rolig da han sa det.

Politiinspektør Svein Erik Krogvold konfronterte vitnet med at han hadde forklart seg litt annerledes til politiet.

— Til oss forklarte du at Juvik sa: «Det ble for mye dette her. Vi har ikke lov til å bunkre nå. Men det går bra».

— Jeg vet ikke om kapteinen mente at han ikke hadde lov til å bunkre i det hele tatt, eller om han mente at skipet ikke kunne bunkre så mye som de hadde tenkt, svarte vitnet.

Det er forvirring om hvor mye last «Rocknes» egentlig hadde om bord ulykkesdagen. Mellom vekten på Eikefet-anleggets og båtens beregninger er det et avvik på nesten 1700 tonn. Ifølge den såkalte «bill of lading», som er båtens beregninger, var lasten på 23.243 tonn. Det har også vært uklart hvor mye last båten egentlig bestilte.

Ifølge vitnene fra Oster Pukk og Sand er det en feil på anleggets vekt, slik at den viser for lite.

VAR FOR TUNGT LASTET : På Sjøforklaringens siste dag i går kom det frem at «Rocknes» lastet for mye stein. Over helgen starter arbeidet med å hente ut omkomne fra vraket som ligger på Ågotnes.

FOTO: KNUT STRAND