Det ene kjøretøyet, en stor, norsk lastebil, hadde hele fire hjul på samme aksling så godt som uten mønster, opplyser avdelingsingeniør Inge Knappskog i Statens vegvesen.

— Han hadde ikke mye å si til sitt forsvar, og var vel enig i at det er uforsvarlig å kjøre slik, sier Knappskog.

— Hva var forklaringen hans?

— Han ga ingen forklaring. Men ofte har det med økonomi å gjøre. Det koster fort ca. 3000 kroner per dekk for nye, sier han.

Statens vegvesen kontrollerte i dag 28 store kjøretøy i krysset E29 mot Romarheimsdalen og veien til Modalen. Formålet var først og fremst å sjekke dekk og om de hadde med seg kjettinger.

To bilførere fikk 750 kroner i gebyr per nedslitte dekk. Til sammen seks dekk.

Men samtlige hadde med seg kjettinger. Dog måtte tre-fire biler pålegges å legge kjettingene på, på grunn av snøværet.

— Med nedslitte dekk reduseres bremseeffekten og veigrepet blir dårligere.