To slepebåter lyktes like etter klokken 20 å dra lasteskipet av Grøneskjæret i Åfjorden i Hyllestad.

– Bergingsarbeidet gikk svært greit, og "Dart" skled lett av skjæret, sier skipssjef ombord på KV «Tor», Anders Krakstad til NRK Sogn og Fjordane.

Skipet gikk på grunn natt til torsdag.

Hovedredningssentralen Sør-Norge sendte først en redningsskøyte til havaristen, men den kunne ikke gjøre stort. Fartøyet står på grunn på Grøneskjæret utenfor Skivenes i Åfjorden i Hyllestad kommune.

— Vi overvåker situasjonen, men det er Kystverket som håndterer selve havariet. Lastebåten står 20-25 meter oppe på land, sier redningsleder Siv Namork i Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB.

Hull i skroget

sz4fc901.jpg
Redningsselskapet/SCANPIX

Værforholdene er gode, og det er vindstille.

Dart er lastet med 485 kubikk boreslam. Båten har fått hull i skroget ved ballasttanken, men det skal ikke være fare for lekkasje fra fartøyet. Skadene skal ikke være dramatiske, opplyser vakthavende i Kystverket, Ingrid Lauvrak.

— Informasjonen vi har fått fra rederiet tilsier at skadene ikke skal være store, men det er vanskelig å se under båten på nåværende tidspunkt. Dette blir først klart når båten dras av land og dykkerne får undersøkt den skikkelig. Rederiet antar at båten skal kunne gå videre for egen maskin, sier hun til NTB.

For at båten skal kunne seile videre, må rederiet få seilingstillatelse fra Sjøfartsdirektoratet.

Venter på høyvann

Det gunstigste tidspunktet for å få båten av land, er ved flo. Det var høyvann klokken 20 torsdag kveld.

Politiet kom til stedet klokken 10.14 og har tatt forklaring fra den ansvarlige på skipet. Juristen som deltar i etterforskningen, vil senere vurdere om ytterligere avhør må til.

— Det er for tidlig å spekulere om årsaken til ulykken, men vi har ikke mistanke om promillekjøring. Det er en del holmer i området, men jeg vil ikke påstå at det er et spesielt vanskelig farvann å manøvrere i, sier operasjonsleder Kjetil Drange i Sogn og Fjordane politidistrikt til NTB.

sz4fc8ff.jpg
Redningsselskapet/SCANPIX