• I kommunen tror de at fergene er synkeferdig. Det er feil. Jeg har en plan for alle de fem båtene, sier Lars Orra.

Bonden med skraphandlerbevilling er i stridshumør når BT treffer ham hjemme på gården hans i Hålandsdalen.

Den tidligere instruktøren for Sjøforsvarets dykker— og froskemannsskole hevder han har kjempet mot kommunen i mange år om andre saker. Nå er han forberedt på å slåss på ny, denne gang for at fartøyene ikke skal tas fra ham.

— Den ene fergen, «Mossekråka», er solgt og vil bli fjernet når vi har hevet den halvt nedsunkne «Røingen». Så vil «Eldbjørg» bli hevet. De to trebåtene vil bli restaurert. Alt over dekket på fergen «Gannsfjord» vil bli fjernet og skroget pusset opp. Da blir det en lekter som kan brukes i skraphandlervirksomheten min, sier Orra.

Om planene for båtene i Bergegrend sier han:

— På eiendommen min i Hålandsdalen har jeg store mengder lastebiler, anleggsmaskiner og annet som skal hogges opp og selges som skrapjern til anlegget på Hanøytangen. Da trenger jeg en lekter til å frakte skrapjernet, sier han.

Når det gjelder den gamle dykkerbåten til Sjøforsvaret, «Femmeren», og de to tidligere fiskebåtene, har han planer om å la disse inngå som elementer i et større turistprosjekt. Fra før driver han Vengstunet Hyttegrend i Hålandsdalen.

Tanken er å rydde og pusse opp de gamle trebygningene på eiendommen hans i Bergegrend. Med tilkomst til sjø, kai vil ha kunne bruke båtene til å tilby turister og leietakerne i utleiehyttene hans i Vengstunet et variert utvalg opplevelser.

— Båtene forurenser ikke. De er ingen miljøbombe. Båtene ligger ved min private kai. Jeg har bevilling som skraphandler og trenger den ene fergen i virksomheten min. Det vil få store økonomiske konsekvenser for kommunen hvis de bare tar båtene og sender dem til opphogging, sier Lars Orra.

SKAL BRUKES: Lars Orra vil slåss for å hindre at kommunen fjerner båtene hans fra kaien i Bergegrend. Denne kranen skal brukes om bord i det som skal bli en lekter til frakt av skrapjern.
arne nilsen