Fort og sikkert manøvrerer Mette Døssland Bergen Brannvesens nye sørkoreanske utgave av Mercedes, firehjulstrekkeren Ssangyong Rexton, i trafikken fra Åsane Brannstasjon til Steinestø kai. De fleste bilistene tar hensyn, men noen er sløve og oppfanger verken blålys eller sirener, opptatt som de er av mobiltelefon eller høy radiostyrke. Noen kjører også forbi opplagte steder å stoppe på, for så å kjøre inn til veikanten der veien er på det smaleste.

Tilbud fra brannvesenet

Opplæring av utrykningssjåfører er et nytt tilbud fra Bergen Brannvesens opplæringsavdeling. Biler fra Bergen kjører rundt hele landet. Hører du sirener på Karl Johan i Oslo, kan det godt være en bil fra Bergen Brannvesen.

— Vi holdt kurs for folk fra Asker og Bærum Brannvesen og kjørte over hele Østlandet. Vi har hatt folk og biler i Steinkjer og tar oppdrag der vi får. Men for å reise må vi ha et visst antall folk som skal læres opp. Hvis ikke må de komme til oss i Bergen, forteller lederen av sjåføropplæringen, kjøreinstruktør John Magnus Birkeland som holder til på Åsane Brannstasjon.

To opplæringsbiler

Kjøreopplæringen disponerer to faste firehjulstrekkere, en Toyota Rav og Ssangyong'en. Koreaneren er registrert som leilighetsambulanse og har båre og fullt ambulanseutstyr om bord.

Med seg på kjøreopplæringen har Birkeland Jørn Davidsen som har sin instruktørutdannelse fra Politihøyskolen.

Brannvesenet begynte sin opplæringsvirksomhet i det små innen brannforebyggende tiltak i 1992. I 1998 startet intern kjøreopplæring, mens man i 2004 gikk ut med landsdekkende tilbud både for brannfolk og ambulansepersonell.

En grei inntjening

— Så dere skal tjene penger nå slik at nedskjæringer ikke senker beredskapen?

— Vi har en grei inntjening til fordel for beredskapen.. Driften koster ikke rent lite, men vi får på denne måten også dyktiggjort egne folk. Siden opplæringen av utrykningssjåfører startet, har omfanget av skader blir merkbart redusert. Samtidig er skadene mindre alvorlige enn tidligere, sier overbrannmester Johnny Ekanger til Bergens Tidende.

Et kjørekurs for utrykningssjåfører går over 82 timer og koster 22.000 kroner pr. person. Av dette er 20 timer teori og 60 timer kjøring. En ekstern sensor fra biltilsynet gir dommen etter endt kurs.