Eva Lunde og Kirsten Lysen er bussmisjonærer på full tid. De to stillingene er lønnet med bompenger, eller som kommunen utlegger det; finansiert over Bergensprogrammet.

Gratis busskort

I går var det Statoil-ansatte som fikk det glade bussbudskap. Klokken halv åtte var Lunde og Lysen på plass utenfor hovedkontoret på Sandsli og delte ut busskort og brosjyrer til bilistene, som småsprang i duskregnet fra parkeringshuset til inngangsdøren.

— I morgen er Europas bilfrie dag. Vi har med oss et busskort til deg med to klipp. Prøv bussen, lød oppfordringen fra de to mobilitetskonsulentene.

Stillingene som mobilitetskonsulenter ble opprettet i fjor. Først gikk de to løs på reisevanene i samferdselsetaten. Bedriftssykler er innkjøpt og avdelingen har flere busskort liggende. Avdelingen vil redusere tallet på biler gjennom medlemskap i bildeleringen.

Speilet avslører

Til kommunens nettside forteller avdelingsleder Kjell Kolskogen at mye handler om å gjøre folk bevisst:

— Når ansatte velger transportløsning i arbeidstiden, må de skrive seg inn i bil-boken, bussboken eller sykkelboken vår. Bøkene ligger samlet foran et speil og er med på å gjøre oss mer bevisst når vi velger.

Nå er turen kommet til resten av bedrifts-Bergen.

— Vi kommer bare der vi er ønsket. Da kan vi enten kjøre full pakke med reisevaneundersøkelse og rådgiving eller bare rådgiving. Vi gjør det ledelsen ber oss, forteller Lysen.

— Trenger virkelig bergenserne å bli fortalt av en kommunalt ansatt at det er lurt å ta bussen?

— Her oppe på Sandsli har bedriftene henvendt seg til byråden og bedt om hjelp. Køproblemene er så store at arbeidsgiverne har problemer med å holde på attraktive medarbeidere, sier hun.

Silje Katrine Robinson