Sommersesongen gir klingende mynt i kassa for mange, også for bookingselskaper som Reiseservice, som er et søsterselskap til Fjord1. Mange turister betyr mer å gjøre, og en må ofte sette inn ekstra ferjer og tog for å tilfredsstille den økende massen av turister.

Stort problem

– Det er her problemet er, Reiseservice overbooker turene våre, slik at vi ofte må la mellom 70 og 100 turister stå igjen på bryggekanten på Flåm, sier to menn som jobber på ferja Gudvangen som går mellom Flåm og Gudvangen. De ønsker å være anonyme på grunn av redsel for å få sparken av selskapet.

– Det verste er at de ikke rekker videre forbindelser til verken Bergen eller Oslo. Kommer de ikke med ferja de har planlagt, går både buss og tog fra dem – så de må vente lenge i Voss på videre forbindelse. Dette skaper mye irritasjon og ødelagte ferier for mange av våre kunder.

Utskjelt

Begge mennene har sammen med resten av mannskapet forsøkt å snakke med selskapet siden i fjor sommer da de begynte å ane problemet. I hele sommer har folk måttet vente både én og to timer på ny ferje på Flåm, og skjelt ut bakkemannskapet på ferjene.

– Jeg forstår godt frustrasjonen til turistene som kommer langveisfra for å være med på tur, og som må vente utålelig lengre enn ventet, sier de, og legger til:

– Vi orker snart ikke mer av denne situasjonen. Da vi fortalte dem om problemet, argumenterte de med at det er bedre å overbooke og la noen turister stå igjen på kaia, enn å kjøre med halvfulle ferjer.

– Fortsetter dette klarer vi ikke å jobbe mer, det er altfor utmattende å kjøre med 335 mennesker om bord, samtidig som vi får huden full av de resterende 100 hver dag.

MÅ VENTE: Mellom 70 og 100 turister blir daglig stående igjen på kaien i Flåm, fordi Fjord1 overbooker båtturer.
Johannessen, Sara