I juni vil driften av Bybanen starte opp, men allerede nå kan vognene sees under testkjøring i byen.

bt.nos grafikk forteller deg det viktigste du trenger å vite for å ferdes i nærheten av Bergens nye transportmiddel.

— Bergen var den første byen i Norge med trikk. Nå blir vi den første byen til å legge den ned. Bergen, alltid foran, proklamerte daværende bergensordfører Harry Hansen da siste bergenstrikk gikk til Minde 31. desember 1965. Bergenspatriot Harry Hansen tok for hardt i. Oslo fikk trikk i 1894, tre år før Bergen. Nå blir Bergen i hvert fall først, denne gang med bybane i Norge. Men det er lenge siden 1965, og bergenserne trenger tilvenning til skinnegående trafikk.

Enkelte steder, som over Danmarks plass, vil banen kjøre i opp til 60 kilometer i timen. Andre steder, som i sentrumsgatene, er fartsgrensen ned mot 30 km/t. Der det er svinger, vil banen bremse ned.

Først i april vil Fjord 1 begynne med kjøreopplæring av sine sjåfører. Og i mai vil de første «sivilistene» få sitte på. Bybanen skal da testes med passasjerer. Enkelte skoler, foreninger og andre vil bli invitert på prøveturer som passasjerer.

Er du lei av å bli spurt av bt.no om hva du synes om Bybanen? Si din mening!