LENA VERMEDAL

Natt til lørdag braste fryseskipet «Ludvig Andersen» opp i fjæresteinene i Fitjar. Det er i godt selskap.

Langenuen mellom Stord og Tysnes er en av våre mest trafikkerte og oversiktlige skipsleder. Likevel smeller det, som og oftest om natten.

— Uten at vi kan si hva som skjedde i det siste tilfellet, har vi hatt flere tilfeller der styrmannen har sovnet ved roret, sier Rødland.

Distriktssjefen mener at vilkårene på de mindre lasteskipene til tider kan være tøffe.

— Det kan bli mange timers arbeid i strekk. Selv om vi har hviletidsbestemmelser, er det ikke alltid de følges.

- Like god som los

Langenuen er lospliktig farvann eller krever at vakthavende offiser på broen har såkalt farledsbevis.

— Er sikkerheten i Langenuen god nok?

— I utgangspunktet er de som har farledsbevis gode nok. De er like gode som loser, sier Rødland.

Lensmann Svein Lunde i Fitjar begynner å bli vant med skip som renner opp i fjæresteinene nord i kommunen.

— Langenuen er en gjenganger. Når båtene kommer fra nord, ender de hos oss. Kommer de fra sør, renner de på Tysnes-landet.

Han har ikke rukket å foreta formelle avhør av mannskapet på fryseskipet «Ludvig Andersen», og kan derfor ikke uttale seg om hva som skjedde natt til lørdag.

- Lett å duppe av

På generelt grunnlag sier han at det er lange rette strekk i Langenuen hvor det er lett å duppe av eller bli opptatt med andre ting.

— Det viktigste for skipstrafikken er at de er oppmerksomme og vet at de seiler i et svært trafikkert farvann, sier lensmannen.

Fryseskipet» Ludvig Andersen» lå i går fremdeles til kai på Rubbestadneset.

— Vi vurderer å losse båten for fisk, men må trolig gå et annet sted for å gjøre det.

Båten inneholder over 1300 tonn frossen fisk, sier Kjell-Otto Hansen, maritim sjef i rederiet Fiskernes Agnforsyning S/L. Båten må i dokk for reparasjon.