Trafikken hopet seg opp i morgenrushet på E39 fra nord mot Bergen sentrum mandag.

— Vi måtte stenge to soner i høyrefeltet i Fløyfjellstunnelen på grunn av bilberging, sier vaktoperatør i Vegtrafikksentralen i Hordaland, Elin Syrstad.

Det skapte gigantiske køer inn mot sentrum.

— Det vil løse seg opp, men det er køer fra Åsane mot Bergen, og trafikken henger spesielt igjen inn mot Eidsvågstunnelen, sier Syrstad.

Stengt i tre kvarter

En bil fikk motorstopp i høyre felt i enden av Fløyfjellstunnelens sørgående løp klokken 07.55. Først klokken 08.40 er bilen ute.

Politiet sier bileier selv kontaktet NAF for å få fjernet bilen. Statens vegvesen stengte to soner i høyre løp av tunnelen.

I morges var hele tre tunneler i Bergen stengt på grunn motorstopp eller biler som var gått tom for bensin.

— Generelt blir altfor mange tunneler stengt fordi biler som kjører tom for bensin, sier vaktoperatør Eli Solberg i Statens vegvesen til bt.no.

Fredagsmarerittet

  • Det er mer en regel enn et unntaket at fredag ettermiddag så er det en bil som stopper i Fløyfjellstunnelen nordgående løp. Og som følge av det når trafikken blir stående, går nye biler tom for bensin eller koker. Og da har du det gående, sier den erfarne vaktoperatøren.

Lastebil i Damsgårdstunnelen

Også på andre siden av byen har det vært køer grunnet bilberging i tunnel i morgentimene.

Like etter klokken 05 måtte en lastebil i høyre felt mot sentrum i Damsgårdstunnelen berges.

— Klokken 07.25 åpnet vi de stengte sonene, så der skal trafikken nå flyte fint.

Bot for å gå tom for bensin?

  • Skal en gi bøter for dette, må bilisten anmeldes. Jeg vet at det har blitt gitt bøter til bilister som har gått tom for bensin i Fløyfjellstunnelen tidligere, sier politibetjent Atle Heradstveit i Trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Heradstveit understreker at dette enkelt burde la seg ordne om folk sjekker bensinmåleren. Da unngår de å irritere andre og de unngår bøter.

- Hvorfor er det ikke mulig å få tauet vekk bilen raskere?

— Det er det andre som må svare på, men vi har brukt politimotorsyklene til å få bergingsbilene frem raskere en del ganger med suksess, sier Heradstveit.

- Hvorfor ikke bare slepe den?

- Hvorfor tar det så lang tid å fjerne bile r som får motorstopp i Fløyfjellstunnelen?

— Vi er også selvsagt opptatt av å få bilen bort raskest mulig. Dette har jo store konsekvenser for folk. Det er viktig å få bergingsbil frem raskt, men det operative styres ikke av oss, sier leder for trafikkseksjonen Jens Kleppe.

- Kunne ikke politiet kjørt en av sine biler gjennom åpningene mellom tunnelløpene og fjernet bilen, eventuelt slept den til en lomme i tunnelen?

— Vi bruker bergingsbiler og ikke våre biler til dette, sier operasjonsleder Preben Wallestad i Hordaland politidistrikt.

Normalt ringer politiet et fellesnummer og får tak i den bergingsbilen som er nærmest. I morges hadde bileier selv rekvirert NAF-bergingsbil.

Har du noen råd om hvordan biler med motorstopp i tunneler raskere kan fjernes?