Finn H. Tvedt og Dagfinn Habbestad nyter ølen og utsikten i søndagssolen på Zachariasbryggen. De to mennene på 25 og 26 år vet ikke at de er uønsket. Den ene er student og den andre feirer fremdeles eksamensresultatene. Det passer ikke inn i restaurantbaron Per Jørgensen sitt bilde av idealkunden på Zachariasbryggen.

— Vi ønsker et voksent klientell, ikke ungdom. Da blir det fort hyl og skrik. Derfor har vi lagt ølprisene så høyt, sier Jørgensen, som mener strategien virker.

Sammen med kompanjongen Steinar Knutsen eier og driver han flere utesteder i Bergen, blant annet Flaaten Uterestaurant på Zachariasbryggen og På Folkemunne på Ole Bullsplass.

Bevisst prisstrategi

Jørgensen er ikke overrasket over at de av VG i går ble kåret til landets dyreste uteservering.

— Vi har alltid ligget på pristoppen. Det har vært en bevisst strategi av prinsipielle grunner. I tillegg har vi høy husleie og andre forpliktelser som må dekkes inn, sier Jørgensen.

Ifølge restaurantbaronen er det godt belegg på den best plasserte uteserveringen i Bergen.

— Voksne folk liker å være der det koster litt. Ønsker de billigere øl kan de gå andre plasser. Det er helt valgfritt, sier Jørgensen til BT.

Betaler for omgivelsene

— Det er latterlig høye priser her, men vi liker å sitte her. Det er kvaliteten, ikke kvantiteten på utepilsen som teller på en søndag, sier de to unge mennene BT treffer på Zachariasbryggen.

Finn H. Tvedt og Dagfinn Habbestad har ikke råd til mange pils. De to er desidert yngst på bryggen med de høye ølprisene.

— Er dere ikke litt unge sammenliknet med mange andre som sitter her?

— På dagtid er det helt greit å sitte her. Men vi kommer ikke her når vi skal ut om kveldene, sier Finn.

— Det er dagen derpå, og da er det omgivelsene som teller, ikke prisen.

Dyr fornøyelse: Det er kvalitet, ikke kvantitet, som teller når Dagfinn Habbestad (t.v.) og Finn H. Tvedt skal kjøpe øl dagen derpå.<br/>Foto: EIRIK BREKKE