• Vi forstår at det virket dramatisk, sier flygesjef. Se bildene.

Se bildespesial over

Da Akuttmedisinsk seksjon (AMK) på Haukeland universitetssykehus fikk et hasteoppdrag tirsdag kveld, valgte de å sende luftambulansen.

Den landet midt i en sentrumsgate på tettstedet utenfor Bergen.

Forbløffede øyenvitner fikk se at piloten landet med få meters klaring til en lavblokk.

Da helikopteret skulle opp igjen, begynte det å vingle og småsjonglere.

Stian Alexander Larsen

«En utrolig landing»

— Det var en utrolig landing, sier Stian Alexander Larsen som bor i lavblokken ved Peter Jebsens vei.

— Helikopteret landet parallelt med bygningen. Det var knapt en meters klaring til veggen. Og da helikopteret skulle opp igjen, begynte det å vingle og småsjonglere, sier Larsen til bt.no.

Vi har vist flygesjef Erik Normann i Norsk Luftambulanse bildene. Etter en samtale med piloten avviser han at situasjonen var farlig.

— Vi forstår at det virker dramatisk for lekfolk, men de gjorde en fin jobb. I slike tilfeller er vi mest bekymret for at en tredjeperson kommer inn i området, men ambulansen sperret veien.

- Piloten landet i en sentrumsgate, rett ved en lavblokk?

— Det er ikke en optimal landingsplass, men det er det sjelden vi får når vi flyr luftambulanse. Piloten sier at det var et trangt sted, men ikke dramatisk. Det var også flotte forhold med en fin sommerdag i Bergen.

«Like bra som du styrer bilen»

Normann understreker at deres piloter har lang erfaring.

— Vi ansetter bare de aller mest erfarne flygerne, og vi forventer at de har absolutt kontroll. Vi putter også mye energi inn i trening. Vi styrer helikopteret like bra som du styrer bilen din. Vi parkerer oppå en vogn som er mindre enn 1 meter på hver side, sier han.

I 1996 styrtet et ambulansehelikopter fra Airlift i Førdefjorden. Helikopteret fløy inn i en høyspentkabel, og fire mennesker omkom.

Etter det ble det innført nye regler, og alle såkalte hendelser skal registreres. Luftfartstilsynet er også ute på jevnlige tilsyn.

På Bergensbasen har det imidlertid ikke vært noen hendelser på mange år, opplyser leder for AMK på Haukeland sykehus, Guttorm Brattebø.

— Det har ramlet ned noen luftambulansehelikoptere gjennom årene, derfor er det ekstremt viktig at tenker på sikkerheten. En av mine kolleger omkom i Førde. Etter det gjorde vi endringer i Norsk Luftambulanse. Vi fikk bedre kart og bedre opplæring i samspillet oss mellom, sier Brattebø til bt.no.

Aldri redd

Brattebø er lege og ikke pilot. Han har vært passasjer ved en rekke utrykninger, men har aldri vært redd i helikopteret.

— Det hender vi kommer så nærmt at vi avbryter, og det har skjedd at vi kommer senere frem fordi vi ikke har kunnet lande, sier han.

Han mener bildene lyver litt.

— Det ser ofte tett ut på avstand, men annerledes i helikopteret. Men hvis noen av oss synes det er uggent, da sier vi fra – og da snur vi. Dette er noe vi diskuterer og øver på, sier han.

- Dere tar ikke litt større sjanser hvis det er et sykt barn som skal hentes?

— Det hjelper ikke barnet om vi krasjer i hagen eller går i bakken med ungen. Uansett situasjon skal vi holde hodet kaldt. Det er ikke slik at legene sitter og sier: «Kom an!».