• Vi tror det blir mye bedre både for utstillere og publikum, sier festivalleder for Bergen Matfest Gunnar Nagel Dahl.

Bergen Ølfestival og Bergen Matfestival slår seg sammen og lager én stor mat— og ølfest på Bergenhus Festning 4.-6. september.

— Vi slår oss ikke formelt sammen, men har bestemt oss for å arrangere sammen i år, sier festivalleder i Bergen Ølfestival Stian Krog.

- Eksplosiv interesse

Han forteller at publikum har vist en eksplosiv interesse for den tre år gamle ølfestivalen, og at de har vokst hvert eneste år.

I 2014 ble det solgt øl for nærmere 1,5 millioner, opp 50 prosent fra 2013.

— Først ble det for trangt på Bryggen, så vi flyttet til Vågsbunnen og Skostrædet, men så i fjor at det ble veldig fullt der også. Når vi fikk tilbud om å arrangere på festningen tenkte vi at det var en kjempemulighet, sier han.

Ølfestivalen skal holde til rundt festningen og på plenen, mens Matfestivalen skal holde til på Koengen.

- Bedre for publikum

Festivalsjef for Bergen Matfestival, Gunnar Nagell Dahl, forteller at det alltid har vært et tett samarbeid mellom de to festivalene, og ser frem til å flytte arrangementet til Koengen.

— Det er mange fordeler med å flytte festivalen dit. Vi tror det blir mye bedre for både utstillere og publikum. Sikkerheten blir bedre, og vi får en mye mer oversiktlig festivalområde, sier han.

De siste årene har Matfestivalen hatt stor pågang.

— Det har vært mange utfordringer når vi har arrangert på Bryggen. I fjor var det så tett med folk at det var mange som ikke klarte å komme seg frem til bodene. I tillegg er det dyrt å rigge på plass og vi hadde ikke mulighet til å stanse trafikken, sier han.

Mer underholdning

Festivalsjefen ser også flere muligheter på Koengen enn på Bryggen.

— Vi har mye mer frie tøyler og kan ha mer underholdning. I år skal vi blant annet arrangere delfinale i Det norske måltid, sier han.

Festivalen skal gå over tre dager, og festivaldeltakerne vil for første gang måtte betale inngangspenger. Det er forventet mer en 50.000 besøkende.

— Dette fører til at vi tiltrekker oss folk som faktisk er interesserte og ikke bare kommer for å se på, samtidig er det nødvendig for å dekke blant annet leiekostnadene. Det vil bli en symbolsk sum som publikum vil få igjen mange ganger, forteller Dahl.