Se listen over nye stasjoner t il høyre!

- Nå kan våre beboere lade elbilen mens de er hjemme, uten farlige skjøteledninger ut kjøkkenvinduet, sier styreleder i Lyshovden borettslag, Einar Kaldhol.

Han viser frem borettslagets første ladestasjon for elbiler, med to uttak. Den har boretts­laget bekostet selv, men mandag fikk styrelederen gode nyheter fra fylkesvaraordfører Mona Hellesnes:

- Vi har tildelt Lyshovden borettslag 75.000 kroner fra ­potten, slik at dere nå kan etablere tre nye ladestasjoner spredd rundt i borettslaget, fortalte hun under en liten seremoni på parkeringsplassen i Fyllingsdalen.

- Vil lade bilen hjemme

På årets fylkesbudsjett ble det lagt inn fem millioner kroner i økonomisk støtte til opprettelse av såkalte normalladepunkt for elbiler. Mandag ble tildelingene offentliggjort, og Lyshovden er langt fra det eneste borettslaget som kan juble. 38 borettslag har fått tildelt penger, noe som etter planen skal gi 96 nye ladepunkter.

Dessuten er ni kommuner tildelt til sammen 700.000 kroner for å etablere offentlige lade­stasjoner. Det regner fylket med vil gi 48 nye ladepunkter.

- Dette er et klimatiltak som virker. Flertallet i fylkestinget la inn pengene som et engangstiltak for å bidra til økningen av elbilparken. Mange ønsker å kunne lade bilen hjemme, i ­stedet for å måtte kjøre til ladestasjoner. Spesielt i sentrums-nære strøk og borettslag har det manglet en infrastruktur for dette, sier Hellesnes.

Betaler strømmen selv

Hun tror ladepunktene vil føre til at flere investerer i elbil. Det tror også borettslagsleder Kaldhol.

- For øyeblikket har vi bare fem elbiler blant våre 402 leiligheter. Men mange har sagt til oss at de vurderer å kjøpe elbil, og at en ladestasjon vil bidra til det. Jeg tipper vi vil ha minst 20 elbiler om et år, sier han.

Men han heller kaldt vann i blodet til borettslagsbeboere som nå ser for seg gratis bilbruk fremover.

- Strømregningen må bil­eierne selv betale. Vi har målere på ladestasjonen, og vil ha en akonto-ordning der bileierne betaler inn 200 kroner i måneden, sier han.

Strømmen hentes fra vaskeriet, som har ekstra kapasitet etter at det er montert mer energivennlige vaskemaskiner der.

Populær ordning

Borettslagene og kommunene må selv ta minst 25 prosent av regningen for de nye ladestasjonene. Likevel er tilskudds­ordningen lukrativ, og interessen har vært stor.

- Administrasjonen var overveldet over responsen. Vi hadde 45 borettslag som søkte. Langt fra alle har fått full pott, men vi har fordelt ut ifra beliggenhet og størrelse på borettslaget, forteller Hellesnes.

- Vil ordningen bli utvidet til å gjelde neste år også?

- Det får vi se på. Det var tenkt som en engangsordning og et insentiv for å få i gang markedet.

I tillegg er det planer om nye hurtigladestasjoner i Bergen, deriblant på Danmarks plass. Hellesnes tror elbileiere likevel vil sette pris på å kunne lade hjemme, selv om det skulle medføre litt strømutgifter.

- Det er uansett langt gunstigere enn andre typer drivstoff, sier hun.

Lang ventetid

- Ikke minst er det mye mer praktisk å kunne lade mens bilen uansett står parkert om kvelden. En småbarnsfar kan ikke bare være vekke en time om ettermiddagen fordi han skal på en offentlig ladestasjon, legger Kaldhol til.

Han har følgende erfaringer med arbeidet for å bygge ladestasjon:

- Det er ikke selve stasjonen, men fremføringen av strøm, som koster mest. Derfor er det lurt på tenke på det når man plasserer den. Så er det lang ventetid på å få levert slike stasjoner nå, så man må ha litt tålmodighet.