Fra 1. mai neste år stiller myndighetene krav om båtførerbevis for alle under 30 år som ferdes med fritidsbåt over åtte meter, eller med motor på mer enn 25 hestekrefter. Men så langt er det få som har åpnet læreboken.

– Etterspørselen etter båtførerbeviset er skuffende svak. Interessen er markant dårligere enn i fjor, 30 prosent færre har tatt båtførerbeviset. Dette til tross for at det er anslått at over 100.000 skal ta prøven innen neste år. Man skulle tro det ville vært en eksplosjon, sier Bernt Nilsen, administrerende direktør i Norsk Test AS, som utsteder båtførerbevisene.

De siste årene har omtrent 15.000 nordmenn tatt prøven hvert år. I mai i år var tallet 7000, mot 11.000 på samme tid i fjor. Av disse er 1000 prøver avlagt i Hordaland, og 270 i Sogn og Fjordane.

– Dessverre og heldigvis har båtulykkene i juni ført til litt mer oppmerksomhet rundt det, men det er likevel en nedgang fra i fjor.

– Hvorfor er det slik?

– Faggruppen gikk inn for at alle født etter 1950 måtte ta beviset, men regjeringen sa 1980. Da ble det et voldsomt fall i interessen, ettersom en stor brukergruppe mellom 30–60 år oppdaget at det ikke var krav til dem, sier Nilsen.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Uenig i aldersgrensen

Håvard Sæther (32) ligger i Vågen med seglbåten sin. Sammen med familien og foreldrene er han på vei fra Stavanger til Trondheim. Selv om han ikke er blant dem som streng talt må skaffe seg båtførerbeviset, har han likevel sikret seg det før årets sesong.

– Jeg mener det er absolutt nødvendig. Har man ikke kunnskapens som trengs for å ta prøven, kan man heller ikke lese sjøkart eller føre båt. Det går både på egen sikkerhet og andres. Uten den kunnskapen hadde jeg ikke følt meg trygg nok til sjøs, sier Sæther.

Han mener båtførerprøven burde bli obligatorisk for flere enn de under 30 år. Seglbåtføreren får støtte fra Nilsen.

– Alle burde ta prøven fordi man lærer viktige ting om navigasjon og ferdsel på sjøen. Det er like viktig enten man er 40 eller 29 år, sier Nilsen.

Andre fordeler er at forsikringsselskapene gir rabatt dersom man har båtførerbeviset. Skal man leie båt i utlandet, stilles det også krav til dokumentasjon.

20 prosent stryker

Nilsen frykter at interessen for båtførerbeviset melder seg først etter påske neste år, ettersom folk flest ikke tenker på båt om vinteren. Da blir det trangt om plassene på testsentrene.

– Jeg er redd det blir mye køståing. I verste fall blir nok noen sittende i fjæren og må se på de andre når sesongen starter. Vi har ikke kapasitet til å ta imot 100.000 etter påske.

Ifølge Nilsen ligger strykprosenten på rundt 20 prosent.

– Mange av dem som tror at de bare kan gå rett opp til prøven, får ikke bestått. De sier de har vokst opp ved sjøen og hatt båt i mange år, og at de ikke trenger beviset. Likevel stryker de, sier han.

– Hva er ditt råd til dem som ikke har skaffet seg bevis?

– Å snarest kjøpe seg en lærebok eller melde seg på et kurs for å ta det. Ta boken med i båten og bruk den som en oppslagsbok, og ta prøven når man er klar for det. Ikke vær så opphengt i aldersgrensen, det er viktig kunnskap man blir testet i, sier Nilsen.

Frykter lange køer

Selve prøven er unnagjort på en halvtime og koster 525 kroner uansett hvor i landet du tar den. Her finner du en oversikt over ditt nærmeste testsenter. Melder du deg på et kurs, er det gjennomført i løpet av tre-fire kvelder. De fleste av lærerne er gamle sjøfolk med lang erfaring. Man lærer utelukkende teori. Lover og regler, navigasjon og sjømannskap står i fokus.

Rogaland, Hordaland og Agderfylkene er de største båtfylkene i landet, og her er det ventet at pågangen til båtførerbeviset blir størst. Om du har det med å være sent ute, men likevel har hastverk med å få beviset i orden, har Nilsen et råd.

– Et tips for bergensere kan være å dra til Finnmark. Her i Kirkenes har vi god kapasitet, sier han på telefon fra Nord-Norge.

Hva mener du om ordningen med obligatorisk båtførerbevis? Skriv gjerne en kommentar.

Sjøfartsdirektoratet
PRIVAT