Kystverket fikk kritikk for manglende tilstedeværelse på Fedje de to første døgnene etter forliset. De har også fått pepper fordi det ble besluttet å slepe forskipet like til Ågotnes, med en hale av olje etter seg, og forbi det fuglerike området på Herdla.

— Jeg innrømmer at det ble grisete, men vi fryktet forskipet ville synke. Vi visste ikke hvor mye olje det inneholdt. Derfor valgte vi å slepe det så langt sør som til Ågotnes. Der kunne vi sette det på grunn, sa Sletner på Kystverkets pressekonferanse i går.

Beredskapsdirektøren sier dette var et klokt valg.

— Forskipet ville ha sunket hvis vi for eksempel hadde lagt det ved kai ved Sture. Da kunne ytterligere 200 tonn bunkersolje ha rent ut og forårsaket enda større miljøskader, spesielt for fuglelivet på Herdla, fremholder Sletner.

Kystverket har ingen forståelse for dem som mener det burde ha vært gjort mer for å sikre akterskipet.

— Det sto ikke på penger. Det ville rett og slett ha vært livsfarlig å jobbe rundt denne vrakdelen, understreker han.

Han ser for seg at akterskipet først vil bli fjernet til sommeren, dersom det i det hele tatt lar seg gjøre.

— Eieren har fått frist på å få vraket bort før høststormene, sier han.

Beredskapsdirektør Sletner har forståelse for kritikken fra Fedje-folket de første døgnene.

— Selv om vi ikke var så synlig, var aksjonen vår likevel i gang, understreker han.

Først til sommeren tror Sletner at all opprydding og strandrensing vil være fullført.

— Da skal alt forhåpentlig alt se ut som før forliset, sier han.

INGEN SELVKRITIKK: - Vi skal evaluere aksjonen vår grundig, men ser foreløpig ingen grunn til å ta selvkritikk, sier beredskapsdirektør Tor Chr. Sletner i Kystverket.