– Miljømessig kan denne ulykken bli like stor som Rocknes-ulykken i 2004. Oppryddingsarbeidet etter Rocknes-ulykken tok seks måneder, så det er nok dessverre sannsynlig at dette tar like lang tid, sier informasjonsrådgiver i Kystverket Ane Eide Kjæraas til NTB.

Det 180 meter lange lasteskipet «Server» hadde 585 tonn tung bunkersolje og 72 tonn diesel om bord da det gikk på land og brakk i to like ved Hellesøy fyr, rett sør for Fedje i Hordaland, like før klokken 18.30 fredag kveld.

De første anslagene fra Kystverket hentydet at 270 tonn tung råolje hadde lekket ut i sjøen. Dette er nå oppjustert til 290 tonn.

– Det meste av oljen stammer fra akterskipet som sank natt til lørdag. Anslaget er foreløpig og basert på uttalelser fra kapteinen, sier Kjæraas.

Til sammenligning slapp 226 tonn olje ut i sjøen da «Rocknes» havarerte.

Nådd land

Kystverket overvåker området både fra sjøen og fra luften. Det meste av oljen skal befinne seg i området rundt havaristen ved Fedje, men noe av oljen har allerede nådd land.

Ifølge Kurt Oddekalv i Miljøvernforbundet er det registrert oljesøl og flere tilgrisede sjøfugler på naturreservatet Herdla. Dette er det rikeste fugleområdet i Hordaland med over 220 registrerte fuglearter.

Kystverket kjenner imidlertid ikke til dette.

– Dette er en av de områdene vi overvåker nøye, men foreløpig har vi ingen meldinger om at oljen er nådd dit, sier Kjæraas.

Høye bølger

Værforholdene er vanskelige, med sterk vind og høye bølger, hvilket gjør det vanskelig å samle opp oljen. Vinden har stilnet i forhold til natten, men ifølge Kystverket forventes den å øke mot kvelden.

Tung bunkersolje har en lang levetid på overflaten, inntil tre dager, selv under forholdene som er ved Fedje nå, opplyser Kystverket.

– Dessverre er dette en type olje som ikke løser seg så lett opp i vannet, ja. Det øker sjansen for at mer olje finner veien inn til strandlinjen, sier Kjæraas.

Ifølge Meteorologisk institutt driver oljesølet nordover.

– Beregningene viser foreløpig at mye av oljen vil gå på land på Fedje, og at resten driver nordover. Beregningene er utfordrende, fordi skipet ligger såpass nære land at modellen oppfatter at oljesølet ligger på land. Beregningene foregår i et rutenett av 4 kilometer, heter det i en pressemelding fra Meteorologisk institutt.